Siste krampetrekninger

Noen klager på været skal ikke komme fra meg. Jeg nøyer meg med å konstatere at nå har sommeren kommet. Det er stekvarmt og solfylt fra morgen til kveld, og i morgen begynner jobben. Det årlige innkallingsbrevet fra sjefen har kommet, og han sier tydelig fra at jeg har å møte frisk og opplagt på jobb i morgen, og sutring over sommerværet vil han ikke høre. Melding mottatt!

Vi fyker litt fram og tilbake mellom sommerhus og byhus disse siste dagene. I helga var det bursdag hos småungene og middag med hyttenaboene, – noen av flere sånne hyggekvelder som hører sommeren til. Lørdagskvelden fikk noen konsekvenser for dagen derpå. Vi oppdaget nemlig at et av våre trær, et vi skulle hugget for lenge siden, stjal utsikt fra naboen. Neste morgen var Thv igang med motorsaga, og jeg fikk mitt å gjøre med å slepe kvist og kvas. Som kjent er et tre dobbelt så stort når det ligger nede, som det var da det sto. Det blir mye deilig ved av sånt.

Sønnen har vært innom, og vi rakk en kopp kaffe og litt hjemmelaga is, før han føk videre. Heldigvis blir det ikke så lenge til nesten gang. Da skal vi innover til Oslo.

Dagen i dag har vært brukt på beste vis: Vi har vært på hytta og ligget rett ut i sola i timesvis. Mens vi lå der leste vi litt, sov litt og planla litt videre arbeid. Og arbeid er det fortsatt nok av, både her og der. Det gjelder ikke bare hos oss. Da jeg kikket ut av vinduet for litt siden, så jeg naboen i full sving med malekosten oppe hos seg, og rett utenfor kjøkkenvinduet svingte Thv svinger Thv samme redskap i kveldssola.

Min siste oppgave i kveld er å klippe gresset, og så er det tid for litt sånn siste-feriekveld-kos. Det blir sushi og Lark Rise på TV, og så er det rett i seng. Vi har tradisjon for å ikke få sove i feriens siste natt, men det får stå sin prøve.

I morgen er det jobb uansett.

2 responses to “Siste krampetrekninger

  1. Det er dejligt, at I ikke har langt mellem jeres hus og hytte, så I kan være lidt begge steder. Her har vi også haft flot sommervejr i flere dage, og det bliver nydt – også af kattene.

Legg igjen en kommentar

