Gøy på vannet. Gøy i vannet. Med Stena Line til The reef.

Vi har vært på miniferie, 47 timer på en tur der fokuset var på to små barn og massevis av vann. Vi har vært i Fredrikshavn og besøkt The reef.

Har du et par døgn til rådighet, noen små kroner på kontoen og et par unger som har lyst på moro, vil jeg virkelig anbefale en sånn helkommers, skreddersydd, harry-tur til Danmark. Det var skikkelig moro, – særlig for de små.

Og det må nok være fokuset på en sånn tur. Dette er for ungene. Alt vi voksne får ut av det er ren bonus. Vi tok den samme turen en gang da våre unger var små, og jeg hadde nesten glemt hvor morsomt det kan være. Voksne folk har opplevd så mye, og lite er nytt og spennende. For en niåring og en tiåring fortoner det seg helt annerledes. Bare det å komme ombord i et digert skip er nesten mer enn de kan fatte.

Da vi seilte ut fra Oslo, var det fint vær, og sammen med andre barnefamilier tilbragte vi den første timen høyt, høyt oppe i åttende etasje, ute på dekk. Der kunne vi se øyer og viker, båter og hytter – og jammen ble det ikke en liten historietime i Drøbaksundet.

Etterpå var det tid for noe å drikke i Palmebaren. Der var det underholdning og sang, før vi gikk ned for å kikke i butikkene, se oss om og betrakte alle menneskene før vi gikk for å spise middag. Da vi var unge og lommeboka ofte var veldig flat, husker jeg at vi hadde med kjølebag ombord, – og så spiste vi på lugaren. Det la ingen demper på turen, men denne gangen hadde vi altså bestilt middagsbuffet. En sånn buffet er også en opplevelse for unger, som ikke har gjort det før. Tenk å kunne gå der og plukke en kjøttbolle her, en kyllingvinge der, – og så spise så mye sjokoladepudding man vil til dessert. Den enete kilden til konflikt mellom ungene var hvem som skulle hente mer drikke til oss voksne fra dispenserne. Vi hadde bestilt mat både på tur og retur. Det var kanskje ikke nødvendig. Det er smårestauranter ombord som selger grillretter og annet. Samtidig viste det seg jo at disse måltidene ble en stor del av opplevelsen for ungene. Ikke minst da vi kom fram til hotellet i Frederikshavn, og de hadde fri tilgang på en softismaskin. Say no more!

Etter middag var det trylleshow, flott trylleshow. Hauger av trøtte unger satt ring side og fikk med seg en grusomt skummel og veldig tradisjonell forestilling. Den inneholdt alt den skulle: Morsomme korttriks og dame som ble spiddet av sabler.

Og så var det sengetid. Tenk deg å sove sammen med de voksne i en lite lugar med eget bad. Tenk deg en seng som foldes ut fra veggen. Tenk å ligge der og høre båte dure og drønne mens den farer av sted over bølgene.

Ved hjelp av økonomifart klarer de å drøye ankomsten til Frederikshavn til 07.45. Som plaster på såret for at vi hadde betalt litt for mye da vi kjøpte middag via nettet, fikk vi gratis frokost om morgenen, – og så var det bare å gå gjennom den lange tuben som førte oss fra båten til hotellet.

Der var badelandet allerede åpent, og før klokka ni var vi på plass i badedrakter. Hva skal jeg se om The reef? Kanskje ikke annet enn at det var akkurat så fint som reklamen sa. The reef består av ett stort og flere små basseng plassert i en slags karibisk verden. Det var varmt, skikkelig varmt både i vannet og på land, og palmer og lyder av fugler og gekkoer ga oss en følelse av å være langt borte fra et regnfullt Norden.

Det største bassenget har en liksom-strand, noe som gjør det velegnet for funksjonshemmede. Der kunne ungene svømme ut til to piratskip og skyte med vannkanoner. Innimellom ble lyset dempet, og så begynte det å lyne, tordne og regne, – og så kom bølgene. Det var mer enn realistisk nok for våre små, som faktisk ikke er så små lenger.

Innimellom bassengene fant vi små varme pytter med bobler og fres, det var et basseng med klatrevegg og en vanvittig innelukket rutsjebane, skummelt mørk halvparten av den. Og så kunne vi svømme ut til et stort, rundt basseng med motstrømsanlegg. Der lot ungene seg drive rundt og rundt i full fart, og voksne som var slitne og ikke orket mer, kunne sette seg i et glovarmt boblebad, gjerne med noe å drikke, og hele tiden holde øye med sine små. Sånn var det tilrettelagt hele veien.

Det dype bassenget der store brn dykket etter gullmynter hadde vinduer helt til bunns, slik av vi som svømte i det største bassenget øyeblikkelig ville legge merke til om noen fikk problemer. Strandbarens stoler og bord var plassert langs kanten av det største bassenget. På den måten gikk det an å holde øye med ungene, samtidig som man selv tok seg en pust i bakken.

Og pust i bakken kunne vi trenge, for ungene ble altså ikke lei denne badinga et sekund. Det var så vidt de hadde tid til å gå på do eller ta seg en is, før de stupte uti igjen. Midt på dagen tok vi oss en liten pause, omtrent halvannen time, ute i byen. Vi spiste ei pølse til lunsj, og så gikk vi på Tiger og kjøpte litt gaver til småsøsken der hjemme.

Mellom åtte og ni spiste vi middag, men det var så vidt vi fikk lov, for det skulle også bades kveldsbad. Klokka ti stengte bassenget, og takk for det. Med unntak av et par timers matpauser, hadde ungene altså ligget i vannet fra ni om morgenen til ti om kvelden. De holdt på å gå i oppløsning.

For ungene var hotellrommet nesten like spennende som lugaren på båten. Også her fikk de køyesenger. Neste morgen var det tid for frokostbuffet, før vi ruslet tilbake til båten med avgang klokka ti.

Jeg må si jeg hadde gruet meg litt til hjemturen, – en hel dag på båt kan være en utfordring for tålmodigheten. Jeg kunne spart meg den engstelsen, og all ære til Stena Line for at det gikk så bra. Riktig nok hadde de varslet at dette skulle være en tur med mye moro, men at det skulle være så intenst, hadde vi ikke forventet. Det var ikke spart på noe, og underholdning og aktivitetsmuligheter kom som på rekke og rad. Det begynte allerede før vi gikk ombord i båten i Oslo. I ventehallen var det lekerom for de små, og vi store ble underholdt av en trubadur med gitar. Til og med under middagen på hotellet skjedde det noe for barna. Da ungene var ferdige med å spise, gikk to unge pirater fra bord til bord og samlet opp unger som ville leke pirater. De fikk være med på skattejakt, og selv om dette passet best for de minste, var det nok mange foreldre som satte stor pris på å få noen minutter i ro og fred med det siste vinglasset.

På hjemturen var det full rulle hele veien. Vi gikk på skattejakt rundt om på skipet, vi var med på familie-quiz og trylleskole, – og rett før ankomst til Oslo spedde de jammen på med et lite pirat-skuespill i kinosalen. Ikke helt Kaptein Sabeltann, kanskje, men avgjort morsomt for ugnene. Og det var mer, – ganske mye mer, men det er grenser for hva man rekker når man skal spise litt, prate litt og dessuten har fått en ny bestevenn som heter Lene. Unger finner fort noen å være sammen med, og sånn var det for våre også.

Det er sjelden jeg skryter av et ferieopplegg på denne måten, men det er også sjelden jeg er så fornøyd. Vi dro på tur ene og alene for at ungene skulle ha en ferieopplevelse, og det fikk vi. Når vi voksne i tillegg verken kjedet oss eller gikk lei, så er faktisk riktig bra. Og så var det prisen. 1750 kroner betalte vi, og for det fikk vi altså fergetur tur-retur Frederikshavn, lugar begge veier, hotellrom med frokost på hotel Scandic og fri adgang til badelandet The reef. Det hele handler om å velge riktig båtavgang, – og det er klart at det ikke er like enkelt for alle. Vi har fri hele sommeren, så avgang fra Oslo klokka 19.30 en søndag passer oss helt fint. Og så tenker man alltid at det kommer så mye i tillegg, men det gjorde det faktisk ikke. Vi valgte å oppgradere lugaren med 300 kroner, for å få vindu. Dessuten kjøpte vi ett måltid på båten hver vei, og middag på hotellet. Noen røde pølser og et par småting fra Tiger må også inn i regnskapet, men alt i alt ble det en rimelig fonøyelse.

47 timer etter at vi la fra kai i Oslo var vi tilbake igjen. Mer innholdsrike timer har jeg sjelden opplevd.

3 responses to “Gøy på vannet. Gøy i vannet. Med Stena Line til The reef.

1. Det lyder som en supergod tur. Jeg er ret vild med det tredje billede; hvor ser børnene bare glade ud. Hele billedet stråler så meget af livsglæde, at man næsten selv bliver smittet……😀

• Det er mye livsglede i de ungene, Jens, og det kommer godt fram på noen av disse bildene. Ungene var rett og slett helt ville i vannet, og de fikk ikke nok. Vi voksne måtte bare henge på.

2. Har dratt uttallige turer med Stena, men ikke vært på The Reef. Kanskje jeg tar med meg guttungen å drar en tur