Det klør!

Jeg er lærer. Jeg har lang ferie. Det er deilig med lang ferie, men nå kjenner jeg at den faktisk har vart lenge nok. Det klør, og jeg gleder meg til å komme i gang igjen. Årets lærerkalender ble kjøpt inn tidlig i sommer, og jeg har allerede ført inn møter og avtaler.

I går kjente jeg at jeg bare måtte opp for å snuse litt. Jeg regner med at administrasjonen er i full gang, og enkelte kolleger er nok også innom og tjuvstarter litt sånn dann og vann. Selv valgte jeg å ta en tur på ettermiddagen. Drar jeg opp om formiddagen, får jeg uansett ikke gjort noe sånn med en gang. Da skal det snus og vendes på alt som har skjedd i ferien, det skal prates og deles, og det var ikke det jeg ville i går. Jeg ville rydde litt.

Siden vi rullerte arbeidsplasser i juni, var det allerede ganske ryddig på plassen min, og jeg har kastet en hel skog med papirer. I går hev jeg meg over skuffene, åpnet og tømte, kastet og la på plass. Det ble en liten mimrestund av det, for nede i dypet av skuffene fant jeg bilder av både elever og kolleger, små, hyggelige brev og hilsner, – sånt som lærere putter i sine gjemmer til glede på litt tyngre dager.

Du kan se av hyllene mine at jeg skal i gang med niende klasse. På skolen vår har hvert årstrinn sin fløy, og hver fløy sin fargekode. Niende trinn er blå, og derfor står mine blå permer lett tilgjengelig på nederste hylle. De grønne åttendeklassepermene og de gule for tiende står helt øverst.

Jeg er klar for blå!

7 responses to “Det klør!

  1. At have et arbejde, man glæder sig til at komme igang med- det er en gave🙂

    • Ja, det er en gave, Losarinas mor. Men det er også et viljesak. Jeg elsker jobben min, særlig tempoet, dynamikken med elever og kolleger. Men det er også mye å gjøre, og i perioder synes jeg det er et stort press i forhold til krav om prestasjoner, avisenes fokusering på at vi må prestere mer, bli flinkere osv. Senest i går hadde lokalavisen en rangering av eksamensresultatene på alle byens skoler. Jeg tenkte at det må ha vært et sukk for dem som gjorde det dårligst og ble omtalt som det. Så ja, – det er en gave, men jeg må også trekke pusten, forberede meg mentalt, bestemme meg for at det skal gå bra og så kjøre på. Det er jo dette jeg gjør, og det er ikke bare glede, – det er også en plikt.

  2. Ja, som Miri siger, må det være en gave at glæde sig til at komme i gang igen. Sikke en fin orden du har!

  3. Jeg er også skikkelig klar for å komme i gang igjen. Gleder meg til å sette meg på sykkelen med permen i ryggsekken i morgen tidlig. Og jeg tenker at en av (de ganske mange) bonusene med å være lærer, er at jeg får oppleve litt av den derre kriblende skolestartfølelsen hver høst. Blanke ark og fargestifter.🙂

  4. Men hva var det som skjedde med signaturen min nå, tro? Den skulle jo være linket til det vanlige nettstedet. Jaja, den var nå i hvert fall fra meg.

  5. Det beste med å begynne å jobbe er hverdagsrytmen, vekslinga mellom jobb og kos. Det gleder jeg meg til.

Legg igjen en kommentar

