Ned for å tømme båten

Det regner i kilen i dag. Regner voldsomt. Dørstokkmila er lang her hos oss. Vi holder oss gjerne rundt teltene, men nå måtte båten tømmes – sa Thv. Og så gikk jeg, – denne gangen gikk jeg. Som oftest er det Thv.

Det fossa og rant over alt, og lyset var sånn fint, sånn som det bare er når det regner skikkelig og himmelen er aldeles grå, litt som om man ser alt gjennom en vanndråpe.

Jeg trodde jeg skulle være alene ute en sånn dag, men det var jeg ikke. Nede på stranda var det folk både her og der. De tømte båtene sine. De slo av en prat. De var på vei hit og dit, – hvis de ikke satt inne i strandhusene sine.

Og båten var riktig nok full, ja.

Jeg svingte meg ned og satte i gang. 168 øsekar ble det, før båten var tømt. Og fortsatt regner det. Kanskje må jeg ned en tur til senere i kveld.

Plutselig fikk jeg lyst til å ro en tur. Plutselig fikk jeg lyst til å bade. Det handler egentlig om å komme seg ut, så ser man alle mulighetene. Noen av dem jeg møtte hadde ikke latt det bli med tanken. Når man har små barn, er det ikke annet å gjøre enn å hoppe til havs, som denne småbarnspappaen sa til meg, da vi passerte hveranre nede på stien.

Det har ikke vært noe særlig til sommervær i år, men ingen kan si det har regnet mye, – bare ofte. Været har vært ustadig og kaldere enn det vi er vant til. Først i dag fikk vi en sånn skikkelig, skikkelig regnværsdag, en sånn dag da det striregner hele dagen, nesten uten opphold, og bekkene går fulle.

Da jeg kom opp på hytta, kikket jeg inn gjennom vinduene. Og der lå han, luringen, i min kosekrok, med min avis og min te-kopp.

Det varte ikke lenge.

4 responses to “Ned for å tømme båten

1. lisbeth58bula

Alt sjø/strandlivspratet gjør meg grønn av misunnelse, ihvertfall her jeg sitter med krykkemannen og ikke engang kan dra til fjells på vår egen hytte der. Båten deres er jo et smykke, og synet av familielunsjer og snekker er jo aldeles vakkert! Regn eller ikke regn: det der er Sommer!

• Det er ganske vakkert, Lisbeth, og vi har det fint. Geografien gjør at vi lever relativt tett på havet hele året, og da er det nok mindre eksotisk. Lykke til med mannen og krykka.

2. Skjønner hva du mener.. Jeg måtte ut med to stk hunder i går og utsatte turen med håpmom opphold men ga opp og vi ble våte alle tre. Men det var deilig da vi først var ute. Og etterpå🙂