Oslo-hus kan være så mangt

Kameraet mitt og jeg gikk en tur rundt to kvartaler. Det var så mye å se på den lille biten Oslo, at jeg måtte få med meg Thv for å gå den samme runden en gang til. Jeg var redd jeg hadde gått glipp av noen detaljer.

Er du fra Oslo, kjenner du deg helt sikkert igjen. Jeg har vært i området flere ganger før, men jeg har aldri rusla rundt på denne måten.

Det var en perfekt dag å gå på sight seeing. Været var lettskya og pent, – og over alt var det grønt og frodig.

Det var store hus og bitte små hus. Det var eneboliger og flermannsboliger. Det var hus i mur og hus i tre. Felles for dem alle, var at de var velstelte og pene.

Rosinen i pølsa var likevel dette:

Midt i Oslo, i ei travel gate med store, høye, moderne hus ligger denne vakre, lille villaen. Tenk at det er mulig.

Heldigvis for oss var eieren på plass. Han var ute for å luke og fikse litt, – og dermed fikk vi oss en prat. Har var keramiker av yrke, og ute i uthuset hadde han verksted. Mellom verkstedet og huset, hadde han en bitte liten hageflekk mellom trærne, og der var det både kaffebord og stoler.

Det var mange som hadde tilbudt ham store penger for huset, fortalte han, – og det betviler jeg ikke. Personlig synes jeg han kunne solgt det til noen jeg kjenner i stedet – og det for en passelig liten penge.

Når han blir lei det selv, selvfølgelig.

Legg igjen en kommentar

