Pengelens på loppis

Da vi var på vår lille helgeutflukt, ble vi også tatt med på et loppis midt ute i Ingensteds. Langt ute på de svenske slettene lå en bitte liten by med et kjempedigert loppemarket. Det har visst bare åpent hver søndag.

Da jeg kom hjem, viste det seg at jeg hadde tatt bilde av nabobygningen, og det var jo litt dumt, men du ser den ekte loppisbygningen på hjemmesiden deres.

Loppemarkedet var i en gigantisk, gammel industribygning. En gang ble det produsert ulltøy der, og det forslår seg. Det er nok av får i Sverige. Nå var bygningen full av ting og tang, skatter, skrot og skrammel om hverandre i flere etasjer. Jeg elsker loppemarkeder. Jeg vet ikke om det er en del av imagen til en del menn, når de ynder å fortelle hvor ille det er med sånne etablissementer, – deri inkludert IKEA. Sånn sett er jeg heldig: Thv elsker også loppemarkeder.

Prisene var både lave og høye. Noen av selgerne lukter gull olje når det kommer nordmenn, og en kjekkas foreslo at vi skulle betale 500 kroner for ei sinkbalje med rusthull. Da han så ansiktene våre, halverte han prisen. Vi lo og gikk. Mine sinkbaljer er også kjøpt i Sverige. Jeg har funnet dem på sånne gårdsloppiser langs veien, og der kostet de 50 kroner.

Dette dåpssettet falt jeg helt i staver over. En liten melkekopp, en serviettring, et eggeglass og en skje, – alt i originaletuiet. Det så fullstendig urørt ut, til tross for at det har ganske mange år på baken. Om noen kan foreslå en alder, hadde det vært fint. Settet var laget i alpakkasølv, og det var forgylt inni.

De virkelige skattene fant vi i den etasjen der de handlet med tekstiler. Utover bordene lå det kilometervis med gamle duker, servietter, brikker, sengetepper, overlaken og putevar med mellomverk, ubrukte heklede mellomverk på rull og hva det ellers måtte være. Tusenvis av timer med flittig håndarbeid lå på utstilling utover bordene. Alt var helt og pent og lå vakkert brettet.

Och jag som inga pengar hadde!

Hvordan går det an å dra på loppis med bare noen få sedler i lommeboka? Før jeg oppdaget tekstilberget hadde jeg kjøpt et nummer av Cocktail fra 1948. Litt morsomt var det, at da jeg skulle lenke til det på Wiki, så fantes det ingen artikkel om det på .se, – bare på .no. Bladet er nemlig svensk og har eksistert siden 1941. Ja, – og så kjøpte jeg et decilitermål. Det gjaldt å forvalte det man hadde i lommeboka på riktig måte, og noen funn ble det.

Jeg er veldig glad i gamle kjøkkenhåndklær, og i fjor syntes jeg at jeg hadde gjort et lite funn da jeg fant noen i en bruktbutikk. Her lå håndklærne buntet sammen seks og seks, og for det betalte jeg 40 kroner av det svenske slaget. To av håndklærne hadde monogram og to var garantert av det hjemmevevde slaget. Alle ser ut til å være ubrukt. De har kanskje ligget i ensomhet på bunnen av ei brudekiste. Disse håndklærne var nok nye akkurat i den tida da det kom billige, masseproduserte på markedet, – og så var de liksom for fine til å brukes og skulle nok spares til en senere anledning. At den anledningen skulle være her på hytta mi i 2012, kunne ingen vite.

Jeg fant massevis av vakre duker, og kanskje er det greit at jeg ikke hadde noe særlig med penger. Det er veldig sjelden jeg bruker sånne duker. Unntaket er her på hytta om sommeren. Hjemme har jeg noen vakre gamle duker etter familien. Noen fra Thvs familie og noen som mamma har brodert. Denne gangen måtte jeg nøye meg med en, og da valgte jeg denne. Den kostet 30 kroner. Nå ligger den og pryder salongbordet vårt, og jeg skulle ønske hun som en gang broderte den hadde visst at den hadde kommet til heder og verdighet igjen.

9 responses to “Pengelens på loppis

  1. Jeg ville slet ikke have råd til at have penge med !
    Sikke et sted ! Fyldt med skatte🙂

  2. Fine ting du plukket ut! Jeg er litt av motsatte slaget, liker ikke overfylte loppiser men som sagt, likte tingene du endte opp med. Veldig godt. Sånn forresten, du som bor her i nærheten, har du link til værgudene sånn at du kan be dem stoppe med denne ertinga? (av-regn-på-regn-av-igjen osv)

  3. Vet du, 9na, jeg er nok heller ikke så veldig glad i å være på disse loppisene, men jeg liker å finne billige hverdagsting fra før i tida, sånt jeg kan bruke. Det gleder meg.

    Når det gjelder været, så er du bare et par mil fra meg, men her er det altså så varmt og solig akkurat nå, at jeg måtte gå inn i hytta for å kjøle meg litt. Det har vært veldig mye av og på i sommer, – og det merker vi som skal male litt her og der. Ingen kan si det har regnet mye, men det har regnet ofte. Vi skal på sykkelturfest i kveld, og jeg håper oppholdsværet holder seg.

  4. lisbeth58bula

    Åh, der skulle je ha vøri Karl!! Jeg er også heldig med at mannen min liker loppiser. Men der du har vært tror jeg jeg ville slitt han helt ut!! Jeg kan riktignok ende med å komme ut uten skatter – men alt skal endevendes av tekstiler eller kopper og kar

    • Det var ikke så slitsomt, skjønner du. Vi føk ganske raskt gjennom. Et par av gutta fant seg ikke helt til rette, men til gjengjeld fant de en kafe i en av etasjene, spør meg ikke hvilken, – jeg kom ut av tellinga.

  5. Årh nej – det er en interesse som jeg bestemt ikke dele med dig og Thv. Loppemarkeder er noget af det værste jeg ved. Men faktisk bryder jeg mig jo slet ikke om at gå i butikker er nogen slags…..😀

    • Jeg er heller ikks å overvettes glad i butikker, Jens, – med noen unntak. Loppemarkeder er sånne unntak. Men det må ikke var for lenge. Jeg vil helst fyke ganske raskt gjennom, – og bare kaste mitt falkeloppisblikk over bordene for å se om det er noen skatter der.

  6. Tilbaketråkk: Hjo | Livet leker

Legg igjen en kommentar

