Torp till salu – om å ha et interiørmagasin i hodet.

Vi har ingen planer om å kjøpe oss et torp i Sverige, – i hvert fall ikke i nær framtid. Det er mer enn nok å henge fingrene i rundt de teltene vi allrede har. Likevel følger vi med på ulike nettsteder som tilbyr torp sør for Fredrikstad. Vi gjør det rett og slett fordi det er moro å leke med tanken, – og man skal aldri si aldri. Livet leves ikke bare i virkeligheten. Det handler også om å tenke, drømme, fantasere, ha planer for framtida. Sånt gir energi.

På søndag stakk vi innom dette torpet. Det ligger like utenfor ei lita, koselig bygd. I enden av en liten stikkvei ligger torpet helt alene på ei tomt som stikker rett ut i åkeren. Tomta er på bare 1 1/2 mål, og det er ikke stort. En diger, flat gressplen med hus og uthus. Ingen skog å hugge ved i, ingen muligheter til å skjerme seg for storutbygging tett innpå. Bortsett fra det er det ganske perfekt.

Bolighuset er i relativt god stand, og passe stort. Uthuset var også OK, men der var det mer å ta tak i, og en del av det ville nok gjort seg best i nedrevet tilstand. Men stort var det, akkurat som Thv vil ha det, og med mange muligheter.

Når jeg kikker på sånne torp handler det mer om prosessen enn om produktet. Disse svenske stedene er billige etter norsk standard, veldig billige. Dette torpet får man for mellom 300 og 400 tusen,- uten at det er spesielt billig i forhold til mange andre vi har sett på. Reiser man en time lenger inn i Sverige, får man mer torp, omtrent 100 tusen kroner mer torp for pengene.

Det som frister er prosessen med å fikse det, reparere det, forandre det, møblere det, stelle hagen, – gjøre det lekkert. Med fantasien som verktøykasse er det ingen grenser, og man rekker verken å bli sliten eller lei. Dette torpet mangler et overbygget inngangsparti med snekkerglede, kanskje en liten gang. På baksiden må det ha en dobbel utgangsdør, og i mine tanker blir et svømmebasseng raskt senket ned i plenen, drivhus bygd, – i lerketred, selvfølgelig, og det hele omkranses av et tredekk. Det selvfølgelig pent vær bestandig, og aldri mygg. Det er sånne ting jeg tenker på og fantaserer om, og jeg tenker at det ligner litt på å lese interiørmagasiner: Jeg ser og planlegger og får utløp for en slags indre kreativitet, – helt gratis.

Hva som skulle skje når det var ferdig, tenker jeg ikke på. Fantasien stopper lenge før jeg kommer så langt. Tanken på å bo der, være der og ikke minst måtte vedlikeholde torpet, tenker jeg ikke på, og det har vi strengt tatt ikke tid til heller, – absolutt ikke, – ikke nå.

6 responses to “Torp till salu – om å ha et interiørmagasin i hodet.

  1. Tenk på all malingen som må (ikke skrapes har jeg skjønt) men børstes og vaskes og males og tørke opp det man søler og tak som lekker og gress som vokser en meter i uka og at det er litt godt å ikke ha alt for mye heller??? Jeg kjenner jeg blir litt stressa pga gresset hjemme som vokser og ingen som vanner blomster hjemme når jeg er på hytta og vice versa.

    • Du skal tro jeg tenker på det, 9na. Vi blir også stressa av å bo i to hus, – to trehus. Særlig fordi vi gjør det meste selv – enn så lenge. Akkurat nå står det en vegg hjemme i Bydalen og roper på oss så vi hører det helt ut hit. Den vil skrapes og males. Jeg blir også stressa av at jeg ikke får nyte den deilige sommerhagen min. De som har leilighet i byen har et helt annet forhold til hytta. For dem er det deilig å flytte ut i mai og pendle til jobben. Nope, – noe torp blir det ikke foreløpig.

  2. Hahahaha……… det er til gengæld en interesse vi deler. Jeg synes også det er skønt at sidde og kigger på svenske torper, og drømme om sådan et sommersted. Nu har jeg lige læst om Ellen/Mommers tur til nordnorge, så lige nu har jeg flyttet mine drømme nordpå.😆

  3. oh det er meget smuk! I want it!!!

Legg igjen en kommentar

