Myntete

Det manglet ikke på advarsler i kommentarfeltet da jeg hadde laget meg urtebed i fjor. Urtebeddet besto av flere ulike planter som ble puttet i samme sinkbalje. De fylte ikke mye blomkarsen, gressløken, basilikumen, mynten og tomatplantene.

Det var mynten det handlet om. Advarslene gikk ut på at mynten kom til å overta hele beddet. De fikk helt rett de som påsto dette. Mynten har overtatt hele balja, og den vokste så voldsomt at den kverket alt det andre. Det ingen sa, var at en sånn sterk plante også overlever vinteren. Tidlig i vår viste det seg at den hadde kommet seg helskinnet gjennom snø og kulde, og veldig fort var balja helt full.

Jeg plukker inn mynten og lager te. Bladene fra en stilk rives opp og legges i en sil. Så heller jeg kokende vann over. Noen ganger søter jeg den bitte litt. Det er utrolig godt. Smaken er skikkelig myte, og den er så kraftig at man kjenner det i øynene.

Nå vil jeg ha en sånn balje på hytta også. Baljen har jeg, men hittil i år har jeg ikke funnet noen som selger akkurat denne kraftige, mørke mynten.

Kanskje jeg skal flytte noen av hjemmeplantene ut på hytta?

10 responses to “Myntete

  1. Ja, mynte sprer seg noe så alldeles tullete. Vi plantet ut noe mynte i bedet vårt her på hytta, og til tross for en viss lukekontroll, har den tatt plass langt utpå plenen. Det er egentlig ganske fint å klippe gresset og plutselig kjenne den friske myntelukta. Og så har vi alltid til mojitos og desserter og denslags kos.🙂

    • Men det må være denne mørke mynten. Ikke spør meg om hva som skiller dem, men denne er altså best, smaker mest. Tar gjerne litt i plenen, jeg.

  2. God ide ! Mynte kan må næsten ikke undvære🙂
    Hiv noget op fra baljen og sæt det i Hyttens balje- nu ved du jo osgå, hvor fint den gror🙂

  3. Det lyder som en god idé, Hege! Jeg har ikke pøvet at dyrke mynte, men du inspirerer – tak!

  4. lisbeth58bula

    Ja, takk for sommerturen jeg har vært med på.. og jeg skjønte at du nok var vel hjemme en stund før innleggene om ferie tok slutt. Jeg var aldeles grønn av misunnelse over art noveau- opplevelsen. Fortsatt god løpe-ut-og-inn-for- å -få sol-sommer fra Rjukan i Vestfjorddalen

  5. Trine Mellem

    Jeg har også ett bed som er overgått av mynte. Jeg bruker å lage denne deilige omeletten: 4 egg, 150 g kesam, 1,5 dl melk, 5 mynteblader (eller etter smak) salt og pepper. Alle ingrediensene må ha romtemperatur. Vips eggene og ha i kesam, ha i melken, mynten og krydder. Den blir veldig luftig og høy. Lykke til hvis du prøver!
    Hilsen Trine

Legg igjen en kommentar

