Siste hus fra Jurmala

Jeg vet jo ikke hva disse husene heter, og heller ikke hvem som eier dem. Men fine er de.

Dette lå også i Burduru Sprospekts, og det er nyere enn det oransje. Grunnen til at jeg vet det, er at det hvite dukker opp på googlemaps.com, men det gjør ikke det oransje.

Huset er gigantisk. Mye større enn det ser ut til på bildene. Hvis du bruker googles street view, vil du få inntrykk av hvor digert det er.

Det digre, hvite huset ligger på en stor naturtomt, og da vi var der, drev en gammel dame og plantet noe i hagen. Du kan se henne på bildet over her. Først tenkte jeg at hun var gartner eller sånn, men det var hun neppe. Det var noe i holdningen hennes da jeg ga henne komplimenter for det lekre huset. Thank you, sa hun, – sånn som huseiere sier det når noen ser huset deres. Men heller ikke denne eieren inviterte meg inn, verken for å se eller for å drikke kaffe, -og det er rett og slett veldig synd for meg.

Jeg synes det er litt flaut å ta bilder av husa til folk, men som min kjære sa: Hvis du kjører rød, ny Ferrari, så er det ikke fordi du ikke liker å bli sett.

Oppdatering 8. august 2012
I kommentarfeltet har en leser gitt meg lenken til arkitektfirmaet som har tegnet huset. Der ligger det en liten beskrivelse av det, – og flere bilder! Den lenka vil jeg gjerne dele med dere.

7 responses to “Siste hus fra Jurmala

    • Denne lenka får jeg ikke opp, storgaardog villa. Kan du finne den på nytt og legge den inn, tror du? Hvis det bare er en lenke til googlemaps, så behøver du, – for der har jeg funnet villaen for lenge siden. Den er godt synlig. Den andre, den oransje, finner jeg derimot ikke på googlemaps, – og det tyder på at den er helt og aldeles ny.

      • storgaardogvilla

        Fant ut at adressen til denne villaen måtte være Bulduru prospekts 105, Jūrmala, LV-2010, Latvia. Lenken jeg har lagt inn er til Google Maps Street View for denne adressen. Merkelig at du ikke får opp lenken, det er ikke noe problem for meg. Men det er bare å søke opp adressen i Google Maps, og deretter klikke videre på Street View-bildet som kommer opp til venstre under adressen.

        Var den oransje villaen plassert i samme gate, og hvor langt unna i forhold til denne?

      • Lenken din er bare ikke klikkbar. Mend et spiller ingen rolle. Jeg har jo vært der inne mange ganger. Det kan være den adressen, – eller adressen i stikkveien. Huset hadde nemlig inngang fra stikkveien, – der damen står utenfor en drosje på street view. Jeg har gått hele denne gata med street view mange ganger etter at vi kom hjem, – og det gjør at jeg vil tilbake. Jeg trodde nemlig disse husene lå nærmere stranden enn de faktisk gjør. Burlduru prospekts er ikke strandveien hele veien, slik jeg trodde.

      • storgaardogvilla

        Har undersøkt litt nermere i Google Maps, den adressen jeg har nevnt tidligere kan være på motsatt side av gaten. Rett adresse kan derimot være Bulduru prospekts 120 eller 122, alt etter hvor nøyaktige Google har vært. Av og til har jeg sett at det veinettet som blir lagt på i hybrid-visningen er noe forskjøvet i forhold til de reelle veiene.

      • storgaardogvilla

        Gjorde et villsøk i Google med stikkordene «Jūrmala», «villa» og «modern». Det ga resultater. Huset heter Villa Pinia og er tegnet av ARK-house arkkitehdit Oy – http://www.ark-house.com/01_28.html

      • TUSEN TAKK! Jeg har også gjort noen villsøk, men det var med tanke på det oransje huset, – og det fant jeg ikke. Nå legger jeg lenken din inn i posten som en oppdatering. Kanskje du finner det oransje huset også?

Legg igjen en kommentar

