Ikke bare gamle hus i Jurmala

Selv om jeg er superfan av gamle trehus, er det ikke gitt at jeg ville valgt et sånt hvis jeg fikk plukke fra øverste hylle. Hjemme bor jeg i et tidstypisk hus fra 1927, og på ferien i Jurmala sukket og jublet jeg over alle de fantastiske trevillaene, – men verken mitt eget hus eller disse villaene lå på den øverste hylla da jeg skulle velge. Det hadde unasett ikke spilt noen rolle. De på den øverste hylla hadde uansett ikke matchet mitt visakort.

Dette huset fikk meg virkelig til å sikle. Vi kom forbi det da vi syklet langs strandveien nord-østover langs Burduru Sprospekts. Jeg tror det må være ganske nytt, for jeg finner det ikke på googlemaps, – og det gjør jeg med alle de andre husa jeg har søkt opp, også de nye.

Huset har en helt spesiell farge, sjatteringer i oransje og brunt. Vi kom ikke nær nok innpå til å se hva slags materialer det var laget av, men fasaden var i hvert fall satt sammen av glatte plater. Vinduene hadde moderne skodder, som så ut som om de var styrt elektrisk. Ut mot veien så det ut som en moderne borg.

Huset ligger på en høyde ut mot havet, og på havsiden var det åpent og fint. Som vanlig er med sånne hus, var det gjerdet inn, og vi følte oss ikke komfortable med å få for nær innpå. Thv snek seg likvel opp foran huset for å få ett bilde, og der så vi blant annet ett stort, bua vindu over to etasjer ut mot havet.

Tenk om jeg kunne fått en ørliten kikk innenfor. Eierne hadde verken behøvd koke kaffe eller spretts sjampis, – bare jeg kunne få se!

Hvis noen av dere der ute vet noe om huset, arkitekten, eierne, – hva som helst, – så vil jeg gjerne høre.

9 responses to “Ikke bare gamle hus i Jurmala

  1. Vet ingenting om huset, men utrolig stilig var det hvertfall!🙂

  2. Tilbaketråkk: Siste hus fra Jurmala | Livet leker

  3. storgaardogvilla

    Etter litt undersøkelse på Google Maps Street View har funnet ut hvor denne villaen befinner seg. Ikke langt fra adressen Dzintaru prospekts 57, Jūrmala, LV-2015, Latvia, helt ut mot stranden.

    • Det kan absolutt være det huset. Beliggenheten i terrenget stemmer. Huset lå like før en krigskirkegård, og avstanden til det andre huset ser ut til å være riktig. Det hadde vært moro å vite om det noen gang har vært presentert i et interiør/arkitekturmagasin.

    • storgaardogvilla

      Formen p villaen virker spennende, men fargevalget er litt for glorete.

      • Det er et intens fargevalg, – og om jeg ville valgt det selv, er en annen sak. Jeg synes likevel ikke det er glorete. Når man står der, harmonerer det oransje fantastisk godt med skogen rundt. Ta deg en tur! Hvis du finner ut noe mer om dette huset, ville jeg bli glad for å få vite det.

    • storgaardogvilla

      Glorete var kanskje et noe sterkt ordvalg, men som du selv nevner, det er intenst fargevalg.

      • Man kan lese et hus på flere måter. Da jeg for en ti års tid siden fikk være med på å planlegge vår nye skole, forsto jeg at arkitekter ser hus med et annet blikk enn jeg gjør. For dem var det som en skulptur, a piece of art. Når jeg ser disse funkishusa, også det oransje, så tar jeg på meg andre briller enn om jeg skulle bo i dem. Det oransje huset falt vakkert inn i den grønne skogen, og fargen var egentlig perfekt. Men det er altså hvis man bare ser det sånn en gang, på samme måte som man betrakter en skulptur eller et bilde. Om jeg ville like det sånn hver dag,. døgnet rundt, er en annen sak, – og da kan det nok hende at ditt ord: Glorete, ville passe bedre.

Legg igjen en kommentar

