Hotell i særklasse

Vi bestilte hotell via hotels.com. Som vanlig startet vi med de billigste, og så scrollet vi ned til vi fant et vi syntes passet oss. Ønskene våre varierer etter hvor rike vi føler oss, hvor mye vi skal være på hotellet, hvor i verden vi er og hvilken årstid vi reiser på. Denne gangen ønsket vi et lite, romantisk hotell.

Det ønsket var det lett å oppfylle, ettersom Jurmala er fullt av små, romantiske hoteller. Huset lå midt i smørøyet med sentrum på den ene siden og stranda på den andre. Nå skal det sies at geografien er sånn i Jurmala at absolutt alt nødvendigvis ligger nær stranda. Rommet var stort og fint, og vi fikk både lenestoler og salongbord.

På badet var det et lite badekar, og da er jo jeg fornøyd. Riktig nok syntes vi håndklærne var litt små, og et par poser sjampo utgjorde toilettartiklene, men pytt sann. Det var bra nok.

Og så begynte moroa, moro i flere akter.

Den første vi møtte, var han som drev restauranten, en italiener som hadde en finger med i både det ene og det andre. Han skravlet i vei så man ikke skulle tro han hadde annet å gjøre. Det skulle vise seg at han burde hatt mye annet å gjøre. Vi hadde rett og slett problemer med å rive oss løs fra mannen. Ved frokosten kom han ilende til og ville vite hvilke planer vi hadde for dagen, og stort sett hadde han noen alternativer på lur. Vi burde heller ditt, eller kanskje datt. Vi måtte ikke ta bilen til Riga og absolutt ikke reise til en viss naboby, for der var det ikke særlig fint. Vi fulgte en del av mannens råd, og det skal sies at noen av dem var gode. Et slott fungerte etter hensikten, men at vi måtte vente to timer på toget tilbake fra Riga var ikke like positivt.

Vi er i stand til å kaste søpla vår selv, og Thv er en kløpper på å re opp senger. Men nå bor vi altså på hotell, og da skal det liksom stelles litt. Etter fire netter uten besøk av stuepike, gikk Thv ned og spurte. Både han og jeg har vært unge og dummet oss ut i vår første sommerjobb, så vi var både snille og forsiktige, – vi lurte bare på når de hadde planlagt å stelle rommet vårt. Da vi kom hjem onsdag kveld var rommet tatt, – og det noe så grundig. På badet hadde vi plutseiig fått nok håndklær, store håndklær, masse såpe og sjampo. Senga var ikke bare redd opp. Vi hadde fått rent sengetøy også. Kanskje hadde jeg regnet med en botte liten sjokolade på hodeputa som plaster på såret, men det var mer: Lokal liksom-sjampagne i kjøler og fruktoppsats på bordet, intet mindre.

Det var da voldsomt, tenkte vi, – og unødvendig. Og så ble vi litt redde for den stakkars stuepika. Tenk om de har trukket henne i lønn for dette. Men vi kunne spart oss. Etter sjampagnen så vi ikke snurten av henne, og nå ga vi opp. Andre gjester fortalte den samme historien. En familie kom ned og fortalte at da de skulle ta sin første dusj, oppdaget de at håndklærne var skitne.

Det var mange hoteller å velge mellom da vi skulle til Jurmala, mange hoteller i samme prisklasse. Grunnen til at vi valgte akkurat Fowlty hotell var at det hadde innendørs svømmebasseng. Blir du forundret hvis jeg forteller deg at det bassenget ikke fantes?

6 responses to “Hotell i særklasse

  1. Huff, litt sånn morsom- tragisk erfaring, med andre ord. Men hotellet het vel egentlig ikke Fowlty hotel, eller…?

  2. Nej, jamen…… nej! Hvor er det frækt at reklamere med et svømmebassin som ikke findes. Standarten lyder altså en smule ussel – har I overvejet at klage, når I kommer hjem?

  3. Jeg var gjest på dette hotellet i juni 2012, Jeg som dere opplevde manglende rydding/renhold av rommet og rene hådklær. hotels.com skryter av at hotellet har svømmebasseng, egen SPA avdeling og golfbane.. Ja den som finner disse fasilitetene er jaggu meg flinke!
    Jeg var der alene og kan skrive under på at Italieneren var mere en slitsom! Jeg lurte meg til slutt inn bakvegen for å slippe unna!

    Jeg klaget til hotels.com og fikk noen kroner i kompensasjon!

    • Takk for kommentar. Det er faktisk litt ok å høre at andre har hatt samme opplevelsen med hotellet og Basil. For oss satte han faktisk en spiss på oppholdet med all viraken sin. Verre er det at vi valgte akkurat dette hotellet fordi det hadde svømmebasseng. Værutsiktene var ikke topp, og vi liker å ta oss en dukkert. Jeg har evaluert hotellet på hotels.com, – men har ikke fått noen tilbakemelding. Det undrer meg faktisk litt. Vi hadde en negativ opplevelser med et hotell i Italia en gang, og da jeg meldte det til booking.com, fikk jeg rask tilbakemelding.

      Neste gang velger vi nok noe annet. Trur eg!

Legg igjen en kommentar

