Stork

De har storker i Latvia. Massevis av storker. Når vi kjører rundt på landsbygda ser vi hvordan de har bygd reder over alt – på hustak, i telefonstolper på jernbanelinjer. Men ikke i trær. Er ikke det merkelig? Ungene blir jo klissvåte, – og de voksne også, for den saks skyld.

Dete bildet er veldig typisk for Latvia. Midt ute på landsbygda dukker det plutselig opp ei sliten boligblokk, – og der bor folk. Midt i vakker natur, med milevis av skog, åker og eng til alle kanter, har man valgt å bygge ei blokk. Landet er flatt, og jordene enorme. Da hadde det vært å forvente en og annen stor, vakker, velstelt gård. Dem så vi absolutt ingen av. Alle gårder vi så, og det var mange, var små og puslete, mer enn puslete, faktisk. Og så var det disse boligblokkene som lå der midt i Ingensteds. Hadde de enda vært pene og velstelte, og ikke slitte og fæle. Men de har sin historie disse blokkene. Det vet vi jo.

Akkurat nå har storkemamma og storkepappa unger i redet, og de flyr hit og dit for skaffe mat. Latvia har det perfekte matfat for storker. Her er det myrer og sumper så det holder, og froskemiddager nok for en liten storkebaby. Karen på bildet lengst til venstre fløy over Rundales Pils da vi var der. Jeg så jo at den hadde noe stort i nebbet, men selv om jeg forstørret det opp da jeg kom hjem, kunne jeg ikke se hva det var. Kan du?

Nå tror jeg i hvert fall på storken.

4 responses to “Stork

  1. Jeg kan heller ikke se byttet; men det er sikkert en muldvarp eller en jordrotte siden der er så meget græs med i næbet.
    I Polen har jeg set storkene stå og vente til muldvarpen skyder sit skud. Og så bruger den sit næb som harpun.
    Derefter 2-3 gange hårdt mod jorden så dyret er dræbt, og så afsted til reden.

    Dejlige rejsebeskrivelser. 1000 tak for rundvisningerne.

  2. Ja, nu tror jeg også på storken – det var spændende at læse, Hege! Her i Danmark har vi næsten ingen storke tilbage.

    • Det var overraskende mange stork i Latvia, Madame. Her i Norge er det ingen, – og jeg vet sannelig ikke om det noen gang har vært noen.

Legg igjen en kommentar

