Det luktet død

Jeg skulle skifte sengetøy på hyttesoverommet. Vinduet sto åpent, og fra utsiden sev det inn en ekkel lukt av død og fordervelse. Merkelig at jeg ikke hadde kjent det før. Vi hadde jo allerede sovet der to netter.

Thv kom også inn for å lukte. Det ble liksom verre og verre. Naboen, sa jeg. Det må være naboen som har glemt en pose rekeskall ute, og så har reven dratt det utover. Jeg planla å gå ut for å se etter.

Det luktet så sterkt av råtne reker at jeg faktisk kunne se lukta som en tåke utenfor vinduet. Og det var da Thv oppdaget hva det var som luktet. Den lå rett under vinduet og dampet opp mot oss.

Den var stor, omtrent som en stor katt, – og den var veldig død. Henrik var på hytta for to uker siden. Da lå den neppe der. I den varmen vi har hatt den siste tiden, har forråtnelsesprosessen gått fort. Thv tok på seg litt verneutstyr, plast både her og der, og fikk fjernet kadaveret. Under kravlet og krydde det av mark, larver og biller. Et lite øyeblikk tenkte jeg at vi kanskje skulle latt den bli liggende. Vi kommer neppe ut før om to uker. Da kunne vi sett hvor lang tid det tar for en sånn harepus å returnere til naturen.

Eller kanskje ikke.

3 responses to “Det luktet død

  1. nekiam :D

    nei, dakkar😦 vil ha en sånn❤ de er så søte❤

  2. Tilbaketråkk: Det lukter død og grønne erter, og dessuten er jeg værsjuk! | Livet leker

Legg igjen en kommentar

