Det roter seg

I år ser det virkelig ut til at jeg får skikk på stiklingene mine. Nå husker jeg ikke når jeg tok dem, men det var vel sånn i overgangen mars – april en gang. Den aller første hentet jeg forresten på Gran Canaria den siste uka i februar. Babyplantene har stått i bitte små terrakottapotter i vinduskarmen siden da, og plutselig her en dag så jeg at de var blitt ganske store.

Når stiklingene har rotet seg, skal de pottes om i større potter, står det i bøkene. Da jeg forsiktig lirket ut min første stikling, var det ingen tvil om hva det betyr at den roter seg. Her var det røtter så det holdt.

Jeg spurte damen hos Mester Grønn hva jeg skal gjøre med dem videre. Noen av dem strekker seg voldsomt, og de ser ut som lange, ulenkelige tenåringer med for mye armer og ben. Du må knipe, sa hun, knipe toppskuddene sånn at den skyter nye grener på sidene. Da får du en rund og frodig plante. Det høres brutalt ut, synes jeg. Plantene er fortsatt små, og da føles det så galt å skulle knipe av friske, grønne skudd. Men det blir verre, sa Mester Grønn-damen. De kommer til å få blomster ganske snart, og da skal du også knipe bort i de aller første blomstene. Hjelpes meg- Men jeg gjorde som hun sa, og Gran Canaria-stiklingen var den første som måtte til pers. Den var blitt så lang at jeg faktisk halverte den. Hvis du klikker på bildet, kan du se hvordan den ganske riktig skyter ut på sidene. Nå har den blitt til to mini-pelargonier. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Nå har jeg ni tenåringspelargonier. Håpet er at de skal bli voksne og blomstrende før 1. juli. Da flytter vi på hytta, og jeg tenkte de skulle få stå i vinduene der ute og leke gamle dager og romantikk.

3 Svar til “Det roter seg

  1. lisbeth58bula

    Det blir jo himmelsk stemning av sånt! Sammen med åpent rør i vasken blir det bare fryd og gammen. Som perfekt topping litt mer av det været vi nyter akkurat nå! Gode tenåringspelargoniauker framover til deg.

  2. lisbeth58bula

    Ps . … ja jeg vet at tenåringspelargonia-uker, uten bindestrek er et veldig dårlig ord… hihi . Særlig a-u kombinasjonen..

Legg igjen en kommentar

