Kua og jeg i ei grønn eng

Jeg er veldig begeistret for kuer, – og det er ikke bare fordi jeg liker melk, fløte, biff, fine sko og alt det andre kuene har å bidra med. Jeg liker ganske enkelt kuer. De er pene å se på, vennlige (når de ikke er agressive, – men sånn er jo jeg også), og så lukter de så himla godt.

Vi har vært på Kalnes videregående skole i dag. De hadde invitert til åpen gård, og der var det stinn brakke, for å si det sånn.

Det er fint på Kalnes. Gamle og nye bygninger om hverandre, glade elever, flotte driftsbygninger, alle slags dyr, landbruksmaskiner. Hver gang jeg er på en gård tenker jeg det samme:

Verdens eldste yrke er ikke det du tror. Det første spesialiserte arbeidet vi fikk var å dyrke jorda, å være bonde.

Det er ikke sant som det sies, at alle yrker har like stor verdi. Det er ett eneste yrke som skiller seg ut som viktigere enn alle andre. Uten dem som dyrker jorda, vil de fleste av oss andre dø ut.

Da vi gikk rundt og kikket, lekte jeg litt med tanken på å være norsklærer på en sånn skole. Da kunne jeg hatt stevnemøte med kuer hver eneste dag, – og kanskje kunne jeg lære å kjøre traktor.

C og M koste seg, – særlig i Sherwoodskogen. Der fikk de nemlig skyte med pil og bue. Vi har vært med på bueskyting for barn tidligere også, men da har buene gjerne vært beregnet på voksne, – eller så har det vært sånne hjemmelagede barnebuer. De funker ikke. På Kalnes hadde de skikkelig proffe barnebuer, – og da ble det moro. Begge ungene skjøt og skjøt og skjøt, – og så traff de blinken. Heldigvis var det ikke kø, så de kunne holde på så lenge de ville.

Det ble en fin dag i sola. Ungene var superfornøyde. Kuer, hester, traktorer, bueskyting og til og med pølser og vafler. En perfekt lørdag formiddag.

Glemte jeg å nevne grisungene?

Jeg er begeistret for griser også.

8 responses to “Kua og jeg i ei grønn eng

  1. Det lyder som den dejligste lørdag!

  2. Kuer er jeg ikke særskilt begejstret for – jo, deres mælk kan jeg lide. Grisene på sidste billede er skønne! Og de er nok også sundere end de danske stald-grise, som til gengæld er gode køddyr.

    Jeg kan godt forstå at C og M havde det godt med Sherwood-skogen, det er en af de bedste historier, og det er som at se ind i fortiden, når man laver buer og pile – med moderne, fungerende materialer – og sørger for sikre omstændigheder, så at børn (og voksne) kan prøve. Jeg syntes det var sindssygt morsomt at skyde med bue og pil – men hvor kunne jeg gøre det? På tørreloftet! Men så klagede dem, der boede nedenunder, hvad var dog det for en larm! Bang, når pilen ramte en papskive.

    • De var ekstra søte de to grisene, Donald. De buene ungene skjøt med var veldig gode, og jeg vurderer å kjøpe en til bruk på hytta om sommeren. Vi får se. De koster jo en halv arm!

  3. Kuer har så snille, pene øyne syns jeg. Har du vært med på fjøsstell, Hege? Det har jeg. Moderne sådan. Bor ei skikkelig bondetuppe i meg.

    • Jeg har vært med på fint lite fjøsstell, Elisabeth, – men jeg har jo prøvd. Og jeg kan faktisk melke for hånd,- selv om kua neppe ville være særlig fornøyd.

  4. Jeg må si meg helt enig med deg. Og så har de så utrolig snille øyne. 😀

Legg igjen en kommentar

