Nyte, ikke bare yte

Hva skal vi med en stor terasse utenfor klasserommet om vi ikke bruker den?

Effektivt er det ikke, men det får ikke hjelpe. Vi lever i et kaldt, mørkt og vått land, og når sola steker som i dag, ville det være direkte feil å sitte inne hele dagen. Vi måtte ut i sola og varmen.

I klassen min har jeg innført noe som heter 80/20. Når elevene sprer seg ut i bygget for å jobbe, skal forholdet mellom jobbing og sosialisering være 80/20 i jobbingens favør. Det fungerer bra, og de fleste ungene mine er faktisk flinke til å få ting unna. Når jeg sier de kan gå ut i sola for å jobbe, vet jeg at effektivitetetn synker. Fortsatt er nok forholdet mellom jobb og sosialisering 20/80, – men nå i sosialiseringens favør.

Hadde det enda vært synd på oss. Hadde vi vært overarbeidet og slitne, – men det er vi altså ikke. Riktig nok har vi lærerne rettebunkene våre, men vi er tross alt fullt betalt. Det er mange fridager i mai, både for store og små. Foran venter et par prøver og en mattetentamen før vi er i mål med evalueringene. Jobbe skal vi til siste skoledag. Det er lite klipp og lim, dill og dall hos oss. Om vinteren skrur jeg opp tempoet. Elevene vet jo hva vi skal gjennom, og det vi kjører inn i januar, kan vi ta ut i litt slow motion når været er som varmest. Vi er i rute og har full kontroll.

I morgen er det gråvær, og da er det full rulle igjen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s