Alt jeg ikke visste om Svalbard

Det handler om Den industrielle revolusjon i 8B for tida. Jeg fortalte om gruvearbeidernes kår i England i riktig, riktig gamle dager, og da slo det meg plutselig at faren til Hanna i klassen har jobbet i gruvene på Svalbard. Han kjenner jeg jo fra før. Kanskje han ville komme for å fortelle litt. Hanna var ikke i tvil: Pappa kommer hvis du spør ham.

Hver gang jeg får en ny klasse, oppfordrer jeg foreldrene til å melde seg på hvis de har noe å bidra med i klassen. Det er 53 familier representert i klassen vår. Sammen sitter de antagelig på en kompetanse en stakkars lærer bare kan drømme om. Men det er sjelden noen melder seg frivillig. Jeg husker en pappa som drev reklamebyrå. Han kom og fortalte om veien fra ide til ferdig reklame. En annen gang kom en bestefar og fortalte om Slepebåtaksjonen under krigen.

Pappaen til Hanna hadde forberedt seg veldig godt. Han fortalte bitte litt om Svalbard generelt, – historikk og naturforhold. Resten av tiden handlet det om gruvedriften. Vi lærte om den geologiske bakgrunnen for kullet, om berggrunnen på Svalbard, gruvedriftens tidlige historie, moderne gruvedrift, arbeidstider og arbeidsforhold. Litt politikk ble det også tid til, – om norske og russiske interesser. Til slutt fikk vi se en film, som først tok oss med langt inn i gruvene, og så på en flytur langs kysten av Svalbard. Det er utrolig hvor mye pappaen til Hanna klarte å få presset inn på 45 minutter, og kanskje ble han litt overrasket selv også. Ungene satt nemlig som tente lys. Det gjør de alltid når de får høre gode historier.

Det ble en veldig fin time, – og jeg ble mer enn klar over alt jeg ikke visste om Svalbard. Nå vet både elevene og jeg litt mer.

Jeg tenker på på hvordan jeg skal få lokket flere kompetente foreldre inn i klasserommet.

2 responses to “Alt jeg ikke visste om Svalbard

  1. Så bra tiltak!

Legg igjen en kommentar

