Stiklinger

Jeg prøver å få pelargoniene mine til å overleve. For to år siden gikk det fint. I fjor døde nesten alle. At det kanskje var min skyld, er en annen sak. De fikk visst ikke så mye vann der de sto nede i den mørke kjelleren.

I vinter har pelargonier og et par store potter med roser stått oppe på skolen vår. Der har vi vinterhage. Om det er lurt, vet jeg ikke. Jeg kan så lite om sånt. I vinterhagen blir det jo aldri særlig kaldt, og lyst er det nesten hele tida. Likevel har plantene overlevd. Nå er de gjødslet og klare for våren.

For noen uker siden skar jeg en haug med stiklinger. De står nå her i vinduskarmen min og gror og breier seg. Likevel kan jeg ikke se for meg at de skal bli normalstore planter før sommeren, – men vi får se. To av stiklingene er forresten hjembragt fra Gran Canaria.

Kan du noe om sånne stiklinger, mottas råd med takk.

9 responses to “Stiklinger

  1. Hysj… Import av planter er ikke helt lov…? Men fine stiklinger har du!

    • Jeg har hørt det der (Hvisker), – men altså, – det var ikke jord på dem. Jeg kappet bare to små stiklinger, og så la jeg dem i en fuktet plastpose. Hvis det er forbudt, så ikke si det til noen. Akkurat nå er min største ergrelse at jeg har blandet de to utlendingene med mine egne, men jeg tror jeg vet hvilken den ene er.

  2. En slektning som har verandaen full av pelargonier mener de blir finest når stiklingene settes i gamle norgesglass eller syltetøyglass i et vindu med mye lys. Det har kanskje noe med temperaturen i jorda å gjøre? Ikke vet jeg – men lykke til med charterblomstene😉

    • Det kan jeg tenke meg, Doctrine. Hvis man bruker høye norgesglass så vil de jo fungere som et mini-drivhus.Går det ellers bra?

      • Mini-drivhus var et bra ord! Ellers går det stort sett bra, er inne i en (litt for) spennende tid med en del å gjøre, men håper det vil roe seg i løpet av en måneds tid. Det må jo gjerne være på den måten før man kan ta fri. Jeg tenkte å avreagere med erteblomster på friland i juni:)

      • Lykke til med slit og strev. Snart er du i mål, og så får du tid til både erteblomster og pelargonium.

  3. Jeg har erfaring med at stiklinger skal toppes, når de har rota seg, og du ser at de er i ferd med å vokse. Knip av toppen, så kommer raskt sideskudd og det blir en mer lubben og kraftig plante av det. Istedetfor en lang strengel.
    Jeg gjorde som deg et år, knep med et par pellis-stiklinger fra veikanten i Hellas. Den vokste seg fin i potta her hos meg en sommer. En sort jeg ikke før hadde sett før, blekrosa blomster, stive, takkete blader. Dessverre ovelevde den ikke «dødspinevinteren» i kjelleren min. Ingen luksus på mine pellisen om vinteren. Litt vann i ny og ne, mørkt og trist.

    Lykke til med dine stiklinger, Hege og god weekend.

    • Takk for tipset, Elisabeth. Når du sier det, så har jeg vel hørt det en gang, men glemt det igjen. Og du har helt rett: De strekker seg veldig nå. Jeg skal prøve å knipe toppene på dem, og så får vi se. Det er ille morom med sånne stiklinger. Først vokste de veldig sakte, men nå går det unna, og jeg har håp om at det skal bli skikkelige planter av dem. Jeg har fortsatt tilgang på store planter, og nå lurer jeg på om det er for sent å ta noen flere stiklinger.

      God helg.

  4. Tilbaketråkk: Det roter seg | Livet leker

Legg igjen en kommentar

