Hva rettsreferatet sa

Først nå har det gått opp for meg hvor massiv denne rettssaken kommer til å bli; ti uker med daglige kjempedoser fra Oslo tingrett. Den som vil distansere seg, slå av TV og lukke avisene kan gjøre det. Jeg vil ikke det. I stedet vil jeg henge med og fylle opp hodet mitt med en sak som kommer til å være med meg resten av livet. Når jeg er en gammel dame på 92, kommer avisene fortsatt til å ha en og annen artikkel om 22. juli 2011, – og da vil jeg at alt jeg leser skal møte mest mulig kunnskap i hodet mitt. Jeg vil forstå.

Siden jeg jobber om dagen og har andre og lysere ting å fylle livet mitt med, har jeg ikke tenkt å bruke mye tid på dette. I dag bestemte jeg meg derfor for å lese rettssreferatene hver eneste dag disse ti ukene. Jeg startet i dag, og det gikk mye raskere enn jeg hadde trodd.

Og hva fikk jeg ut av det?

Overraskende mye, vil jeg si. Til tross for fem avbrytelser fra dommeren, som forsøkte å få ham til å fatte seg i korthet, fikk Anders Behring Breivik framføre hele sin planlagte tale i dag. Den var varslet å skulle vare i 30 minutter, men det tok 75 før han var ferdig. Jeg tror det var bra han fikk fullføre. Dette var antagelig de 75 minuttene han får i fri dressur i denne rettsaken. Tiltalte er fornøyd, fordi han har fått si det han ville, – og han sier at han heretter vil svare på spørsmål. Dessuten unngår vi at han med loven i hånd, kan hevde at han ikke fikk sine retttigheter oppfylt. Det kan få konsekvenser vi ikke ønsker senere. Det er viktig at vi kommer i mål nå. Ingen ønsker noen ekstraomganger i denne kampen.

Ingen ting av det han sa overrasket meg. Ikke det minste. Likevel var det klargjørende for meg, og jeg vet nå at mannen mener det, når han sier at han ikke angrer på noe, og at han ville gjort det samme igjen.

En kort oppsummering av dagen er at Breivik mener han måtte skynde seg å foreta disse drapene for å få stoppet muslimenes overtagelse av Europa. Siden ingen vil høre på ham og hans meningsfeller ultranasjonalistene (- som for all del ikke må forveksles med vanlige nasjonalister (sic!)), måtte han skynde seg å skape kaos og motsetninger før muslimene er i flertall, – for da vil det være for sent. Han sammenlignet seg faktisk med de amerikanske politikerne som sommeren 1945 besluttet å slippe to atombomber over Japan. De også mente det var nødvendig å drepe mange sivile for å forhindre en enda større katastrofe, – altså en prolongering av krigen. I Breiviks hode er vesten i krig med den muslimske verden om verdensherredømme (Det er grunnen til at han har stevnet Mullah Krekar som vinte. Han vil at Krekar skal støtte ham i denne oppfatningen.).

Om de unge menneskene på Utøya hadde han lite å si, – men han preisserte at de ikke var barn, men unge, politiske aktivister med feil standpunkt. De var derfor helt naturlige mål for hans aksjon.

Det er et sammensurium hele greia. Han dikter opp statistikk, refererer til avisartikler som ikke finnes, lyver om kjente personer, dikter, bløffer og fantaserer, – men etter å ha lest rettsreferatet, ser jeg likevel hvordan det kan gi mening for ham.

Ikke for meg.

Hva jeg mener om det hele er så selvfølgelig, at jeg lar det ligge akkurat i dag.

6 responses to “Hva rettsreferatet sa

  1. lisbeth58bula

    — og DET var i sin helhet så sant som det var sagt, Hege!

  2. Takk for referat. Dikter han opp statistik og avis-artikler? så er han kanske psykotisk.

    • Kanskje – kanskje ikke! Det handler nok ikke om dikting i den forstand, – mer om at han er litt lemfeldig med sannheten. Han har lest en artikkel her, hørt noen tall der, – og uten å sjekke disse fragmentene, plukker han fra dem og bruker det som passer til hans eget verdensbilde og presentrer det som fakta.

      Det gjør jeg også av og til, – men jeg er ingen massemorder.

  3. Du sier det så godt!

Legg igjen en kommentar

