Noen lekser smaker rett og slett bedre enn andre.

Lille M hadde en kjempeflott hjemmelekse denne uka. På skolen hadde hun fått en oppskrift på lapper, – og den skulle hun jobbe med på flere vis.

Først skulle teksten leses, og det gjorde vi. M leste høyt, og det var jammen ikke lett. Her var det underlige ord som knapt lot seg lese: ts, dl,- hvem har hørt om sånne merkelige ord?

Da teksten var lest, skulle den forstås. Når åtteåringer prater, kan man lett la seg lure til å tro at de har et stort ordforråd. Det har de ikke. M visste hva middels betydde, men hun syntes ikke det var lett å forklare. Enda verre ble det da hun skulle forklare en toppet ts, – og hva gjør røra når den sveller? Om lune lapper er varme eller kalde er heller ikke godt å vite når man er ny i verden.

Og så begynte moroa! Vi fant fram boller og miksmaster, og så skulle det måles. 1 dl av ditt, 4 dl av datt. Hvor mye er egentlig 1 dl, og hva er 1 l? Vi målte og rørte, og plutselig ga det mening at en ts skulle være toppet. Litt klin ble det, men ikke mer enn vi tåler.

Det er fint å få hjelp med leksene, men det er viktig at ikke de voksne gjør dem for barna. Jeg fant fram stekepanna, og så satte jeg meg rett og slett i stua. Hadde jeg vært på kjøkkenet, ville jeg garantert ha brydd meg alt for mye. De lo og fjåsa der ute de tre små. Smøret freste, men hvor varmt skal det egentlig være før man legger i røra? At det ble for varmt lærte de på den tøffe måten, da røkvarsleren i gangen satte i med et helsikes leven. OK! For varmt. Ny innflyging.

Da Marthe og Henrik var små, gikk de alene hjem fra skolen. De var ikke mer enn sju – åtte år da de begynte å steke pannekaker mens vi voksne hadde langdag på jobben. Det gikk så fint, så. Man kan ikke lese seg til å steke verken lapper eller pannekaker. Sånt tilhører det vi kaller for den tause kunnskapen. Man må rett og slett gjøre det så mange ganger at det sitter i både fingre og hode. Hvor mye røre må til for at størrelsen skal bli passe? Hvordan heller man røra, så lappene blir runde? Hvordan skal de se ut og føles før de er ferdig stekte? Denne gangen ble noen lapper for mørke og noen for lyse. De lyse var slett ikke gjennomstekte, men C mente røra i midten fungerte som kremfyll, – og det var veldig godt, syntes han.

Og jammen ble det ikke et par perfekte lapper også, – og en av dem fikk jeg.

10 responses to “Noen lekser smaker rett og slett bedre enn andre.

  1. Hvor er han blevet stor! Flott bilde.
    «Når åtte-åringer taler, prater, kan man lett la seg lure til å tro at de har et stort ordforråd.» – jo ja, det er klart, men det er altså også meget forskelligt fra familie til familie, hvilket ordforråd de voksne har. Jeg synes du fortæller levende om de væsentlige ting – selvgjorte pandekager og lapper smager bedst!

    Men det, som jeg synes er åtte-åringernes fortrin er, at de (oftest) tør tale om de store emner, livet, døden, krig og fred, med de ord, som de nu har. Det er først når man bliver gammel, at man begynder at kassere ord, fordi de ikke er fine nok.🙂

    • Det er så sant, Donald, – det du sier om at vi kasserer ord. Åtteåringer snakker rett fram og sier det de tenker og føler. Jeg prøver av og til å skrive ned det som blir sagt. Det er noe å ta vare på, faktisk.

      Visst har han blitt stor? Og her er han helt nyklippet, og det gjør også sitt. De nye tennene er på plass hos begge to, store og hvite.

  2. Det er utrolig vanskelig å ikke bry seg, altså ikke legge seg oppi arbeidet til de små!
    Kjenner at jeg må skjerpe meg på det punktet og la barna få prøve mer.

    • Du skjønner, Lammelåret, jeg er en sånn som bryr seg. Med årene har jeg lært at jeg må gå ut av situasjonen, plassere meg et helt annet sted. Da går det bra.

  3. Herlig historie om læring og mestring. Det lyser nettopp mestringsglede i øynene på trekløveret på siste bilde.
    God vårhelg, Hege :o)

  4. Å så herlig…

Legg igjen en kommentar

