Knapp-Carlsson, en butikk fra 1910

I Göteborg ligger det en liten butikk. Jeg har vært der inne før, mest av nysgjerrighet. I går hadde jeg et skikkelig ærend. Butikken heter Knapp-Carsson, og det er faktisk sant at den er fra 1910. På den enkle hjemmesiden deres kan vi lese at de har hatt den nåværende butikkinnredningen siden 1945. Det skal du få meg til å tro.

Går det virkelig an å leve av å selge knapper i 2012? Jeg spurte faktisk betjeningen om akkurat det, og de svarte at det gikk aldeles utmerket. Riktig nok selger de ikke bare knapper, – men det er jaggu ikke langt unna. Bak disken er det skuffer på rekke og rad. De inneholder fargerike bånd, nåler, glidelåser og litt annet småtteri. Det er det hele.

Alt salg foregår over disk, og det var ikke akkurat mangel på ekspeditører. Likevel måtte jeg trekke kølapp. Hvis du ser godt etter under her, ser du hvordan en kølapp ser ut hos Knapp-Carlsson. På en knagg på veggen henger store nummerskilt, og så tar man et sånt og venter på tur. Fiffig!

Planen min var å kjøpe to knapper til en jakke jeg strikket for noen år siden. Øverst i jakka har jeg festet en diger, rød fløyelsknapp. Den har jeg arvet etter min svigermor, og derfor har jeg lyst til å ha den der. Men hver gang jeg bruker jakka, tenker jeg at jeg skulle hatt to knapper til, to litt mindre knapper. Hos Knapp-Carlsson var det nok knapper å velge i, men det skal noe til å finne riktig rødfarge. Da jeg framførte ærendet mitt, hadde ekspeditøren løsningen. Hun kunne lage to fløyelsknapper til meg. Siden det var vanskelig å finne akkurat riktig farge, landet vi på grått. I løpet av et par minutter hadde jeg fått mine to håndslåtte knapper i grå fløyel. Nydelige var de. Og prisen? 15 kroner per knapp. Jeg lurer ennå jeg: Går det virkelig an å leve av å selge knapper i 2012?

13 responses to “Knapp-Carlsson, en butikk fra 1910

  1. Hallois,
    neste gang må du prøve oss, vi håndlager slike vi også! Og vi har også mange knapper.
    Hilsen Perlehuset (=Knappehuset og), Oslo

    • Det skal jeg huske på, Aneta, – men nå var jeg altså i Göteborg, og jeg blir veldig sjarmert av sånne eldgamle butikker.

      • Skjønner! Knappehuset er litt «yngre», det ble åpnet i 1935. Men…jeg tror egentlig at toget har gått for slike butikker, om ikke Gøteborg er annerledes enn Oslo, her er det egentlig ikke liv laga for en slik vanlig knappebutikk lenger, dessverre. Vi jobber med nettbutikk som heldigvis gjør det bedre og bedre, så nettet er vel eneste mulige etterhvert. Det vil jo aldri ha samme sjarm, men sånn er nå det.

    • Jeg ville vel trodd at båten var gått for sånne butikker for lenge, lenge siden. Siden dette firmaet er så eldgammelt, er det mulig de eier gården de holder til i og kanskje har andre inntekter på den. Knapp-Carlsson ligger jo midt i smørøyet ved Domkirken og alle de stæsja butikkene. Jeg spurte dem om det var liv laga, og de påsto at det var det, og de fortalte også at de ikke drev nettbutikk.. Jeg var der på skjærtorsdag i totida, – og det var faktisk godt med kunder i butikken. Men hva hjelper det når hver av kundene handler for småpenger. Det koster jo ikke noe dette her, og da hjelper det ikke om avansen på hver lille dings er stor, – penger blir det ikke av det. Vi får følge med på Knapp-Carlsson og ønske både dem og dere lykke til.

      • Kjenner godt til dem, vi hadde perlebutikk i Gøteborg bare et lite stenkast derfra, bak NK, den solgt kjempebra men det var heller ikke liv laga. Så du tok det veldig på kornet i din analyse av hvordan ståa er.

  2. Knapp-Carlson har ikke utgifter til nummerlapper. Gjenbruk av nummerlapper er billig.😉

  3. Det er nok det som forklarer suksessen, tone. Min svigerfar hadde sånne på legekontoret sitt. Han jobbet som lege for kommunen, og så hadde han en liten privatpraksis hjemme om ettermiddagene. Om morgenen kjente han på formen, hvor mye han orket, og så hengte han opp et visst antall nummerlapper på venteværelset før han åpnet døren. Da visste han akkurat hvor mange pasienter som ventet på ham når han hadde spist middag.

  4. Det er som en tidslomme – sikke en spændende butik, og nummerskiltene er en rigtig god idé.

  5. Jeg har kendt en dame, som var god til at finde stof, mønster – og knapper! Det er ikke ligegyldigt, hvad man bruger. Man skulle tro, at der ikke er så mange, der syer selv i dag – man køber det ofte færdigt. Men striktrøjer og børnetøj kan man jo se på Webloggene i stort tal, og måske gemmer der sig også nogle designertalenter i Frederikstad eller i omegnen🙂

    • Det er nok ikke så mange som syr selv i dag, – men noen er det Tidligere gjorde man det fordi det ikke var så mye å få kjøpt, og fordi det hjemmesydde var billigere. Sånn er det jo ikke nå. Kjedebutikkene selger tøy som koster mye mindre enn de stoffene man finner i butikken. De som syr nå er nok heller de som vil ha noe ekstra. Jeg har akkurat hatt besøk av en dame som faktisk syr en del av sine egne klær, blant annet noen nydelige kjoler. Hun er fra Fredrikstad🙂

  6. Jeg fascineres av slike steder, der tiden omtrent har stått stille. Morsom lesning.
    Nydelig påskemorgen ønskes deg.

Legg igjen en kommentar

