Vredens dag – når anmelderen får bestemme

Jeg er glad i hørespill, og her om dagen tenkte jeg tanken: Mon tro om NRK byr på litt hørespillkrim i påsken. Det gjør NRK, – men jeg kommer neppe til å høre på det.

Stryker bort spenningen (Hvor tar de det fra!), leser jeg i Aftenposten i dag. Det er anmelder Sturle Scholz Nærøs konklusjon etter å ha hørt Nils Nordbergs tolking av Vredens dag. Riktig nok skamroser han skuespillerne med Nils Ole Oftebro i spissen for Dennis Storhøi og Maria Broch, – og Kurt Austs klassiske kriminaldrama er det visst heller ikke noe i veien med. Det er disse strykerne det handler om. Skal jeg tro Nærø herjer effektmakeriet i bakgrunnen hele tiden. Alle andre lydkulisser enn slitsomme strykere er visst fraværende. Er det noe jeg ikke liker, så er det anmassende strykere, og det trodde jeg faktisk Nils Nordberg var enig med meg i. Han kan jo dette med lydkulisser.

Betyr det noe for meg hva en kulturanmelder skriver? I noen tilfeller ja, andre ganger ikke. Når jeg leser romaner lytter jeg til venner og bekjente, og kjenner jeg forfatteren fra før, spiller anmeldelsene liten eller ingen rolle. Når det gjelder film, hørespill og den slags, stiller saken seg annerledes. Det krever initiativ å slå på radioen for å låne øre til et hørespill. Kanskje går det på en litt ukurant tid, kanskje skal jeg noe annet, kanskje vet jeg ikke helt om jeg gidder. Og siden hørespillet foregår der og da (Ja da, – jeg vet at det ligger på nettet, – og jeg bruker det også.) og jeg kanskje er litt i tvil om jeg egentlig er interessert, er terskelen ganske høy inn i det rommet. Noe må til for å løfte meg over terskelen, og dette noe er anmelderens vurdering. Hadde Nærø vært full av skryt, hadde jeg garantert hørt Vredens dag, høyere er ikke terskelen. Nå ser det ut til at mine ører vil være opptatt et annet sted.

2 responses to “Vredens dag – når anmelderen får bestemme

  1. Men selv om du mistet lysten på hørespillet Vredens dag, kan du trygt lese boka. Den hadde jeg nemlig veldig stor glede av. Om man kan bruke et ord som glede om en sånn bok med død og fordervelse. Underholdende var den i hvert fall.

    • Jeg har ikke lest den, – men har forstått at den er verdt å låne hode til. Det er slett ikke umulig at jeg låner et øre til første episode av spillet også. Tenk om anmelderen tar feil?

Legg igjen en kommentar

