Vi møkker ut

Jeg vil ikke akkurat påstå at vi er skittenfeldige, i hvert fall ikke direkte uhygieniske. Vi fyker over gulvene og drar en klut over vinduskarmene rett som det er, men det har lett for å bli overflatebehandling, sånn for syns skyld. Og så roter vi noe grønnjævlig. Rot og rot, forresten. Thv kaller det bevis på sunne aktiviteter; du vet, – aviser, modellbyggesett, ungenes lego, tråder fra strikketøyet mitt – sånt noe. Men en gang i året må det møkkes skikkelig ut, og her i huset har vi en mer enn tjuefem år lang tradisjon på å foreta en årlig utmøkking i palmehelga. Den fikk som kjent en start fjernt fra alle vaskemidler, men søndag ettermiddag kom vi altså i gang.

Det har blitt ryddet og skuret og kastet og vasket over en lav sko. Jeg pusset vinduene inne. Thv tok dem ute. Akkurat det er litt morsomt. Inntil for et par år siden pusset jeg dem både ute og inne. Jeg sto inne og lente meg ut mens jeg gnikket og gnukket. Nå tåler ikke knærne mine sånne øvelser lenger. Fint for Thv, så får han også vært med på moroa. Moro og moro, forresten. Det meste i livet er morsommere enn å stå med nesa i en vaskebøtte.Men noen lyspunkter er det jo: planting av stiklinger og opphenging av klesvask på utesnora – den slags. Lukta av lufttørket kokvask er verdt hele jobben. Og så er det selvfølgelig pausene, noen lange sånne har det også blitt, sånne solpauser med pene blader og god kaffe i min søte, nye kaffekopp. Bare klikk på bildet, så skal du se så fin den er.

Nå sitter jeg her og nyter synet av et fullstendig ryddig og rent hus. Det skjer bare en gang i året, så det gjelder å ta vare på det gylne øyeblikket.

4 responses to “Vi møkker ut

  1. Jeg burde la et slikt blogginnlegg innspirere meg til å hive meg rundt med vaskebøtta, men velger å kjenne på din glede og tenke at det får bli en annen gang:) God Påske!!

    • Det blir aldri noen «annen gang» her, skjønner du, – for en annen gang er det så mye annet vi skal gjøre. Derfor en ufravikelig tradisjon. Glem bare ikke at vi har fri tre av de dagene dere andre jobber denne uka, så det er lett for oss. Hva gjør dere ellers i påska?

  2. Åååå, så fin kaffekopp🙂 Rett og slett pen!

Legg igjen en kommentar

