Om bursdagskort, dannelse og hvordan man kan snu vonde følelser

De har vært levende mennesker i åtte og ni år. De har lært mye på den tiden. Mye!

De har lært å lese og skrive og tegne. De har lært eldgamle symboler for kjærlighet og nye symboler for smil og glede,- og de har skjønt at de kan bruke det til noe.

Når den snille, snille har bursdag, kan de bruke det til å skrive en kjærlighetserklæring. Det har de lært. Men de har også lært at det er sånt man gjør, at bursdagskort har noe med tradisjoner, høflighet, vennlig kommuniksjon å gjøre.

Og så har de lært noe om såre følelser og om hvordan man kan knyte dem opp. Hvis for eksempel lillesøsteren din skriver et nydelig kort og den snille mannen blir rørt og kysser og klemmer og sier tusen takk, så snill du er, så hyggelig, så fint, – da er det vondt å være deg som ennå ikke er ferdig med kortet. Og når du får beskjed om at nå må du sove, nå er det sent, – så lurer du deg likevel opp i mørket, skriver ferdig kortet og setter det der du vet at han helt sikkert vil finne det. Og når du legger deg til å sove har den såre følelsen blitt forvandlet til en søt, deilig følelse og visshet om at nå er alt bra, og i morgen tidlig vil du bli møtt av en stor, snill mann som sier åh, tusen takk, så snill du er, jeg ble så glad og så overraska. Tenk at du gjorde det midt på natta. Og nettopp da lærte du at du selv kan gjøre noe for å snu det vonde til det gode.

Alt dette har de lært, og mye, mye mer.

9 responses to “Om bursdagskort, dannelse og hvordan man kan snu vonde følelser

  1. lenestestblogg

    Så nydelig observert! Jeg får tårer i øynene og smiler her jeg sitter.

  2. Så nydelig observert! Jeg får tårer i øynene her jeg sitter og smiler.🙂

  3. Åh! *god-rørt*

  4. lisbeth58bula

    Herlighet, jeg blir helt rørt jeg! Ikke noe er så nydelig som kort fra unger!

Legg igjen en kommentar

