Vi har sørvis

På skolen vår har vi noe som heter Sørvis. Det handler om at alle elevene skal være med på å drifte skolen en periode hvert år. Hensikten er selvfølgelig at de også skal lære sånt som de ikke kan lese seg til i en bok. Åttendeklassene våre har sin første treukersperiode nå.

Det er mye å gjøre, men likevel har de sett fram til å få sørvistjeneste. Nå skal det sies at de kan ha vikarierende motiver for å glede seg til denne perioden. For mange er det et kjærkomment avbrekk å kunne smøre bagetter i stedet for å lære geometri. At de er forpliktet til å skaffe seg rede på hva som skjedde i de timene de ikke var til stede, blir ofte glemt i farta,- og det ser ut til å plage oss voksne mer enn det plager ungene.

Det er mange oppgaver som skal løses, og så langt som mulig får elevene velge hva de skal drive med. Ungene kommer med ønsker, vi voksne deler dem i lag og utnevner en gruppeleder, – og så ordner de resten selv. Det er egentlig utrolig at det går så bra som det gjør, og det forteller vel bare at vi ofte undervurderer trettenåringers kapasitet. For noen blir det likevel for mye, og de må trekke seg. Selv om de har valgt det selv er det alltid noen elever som synes det blir for voldsomt, for mange penger¨å håndtere, for vanskelig å svare i telefonen. Da får de noe annet å gjøre, og så kan de kanskje prøve igjen når de blir litt eldre.

Ett lag har ansvar for å betjene bibliotekskranke og resepsjon. På biblioteket er det som oftest en voksen også, men det hender eleven er der alene. Det skal ryddes og ordnes, PC-er, ledninger, minnepinner, øretelefoner skal lånes ut – ja, og så bøker, selvfølgelig. De elevene som er på biblioteket lærer å betjene lånestystemet, kopimaskin og så må de selvfølgelig kunne prate med folk. At det vanker en og annen kakaokopp er heller ikke å forakte. Vi voksne har jo alltid med oss en kopp med et eller annet, og da går det jo ikke an å la en ung kollega sitte der å sikle.

Å sitte i resepsjonen er et stort ansvar. Absolutt alle telefoner inn til skolen vår går via resepsjonen, og det er alltid en elev som svarer og setter over telefonen til rektor eller lærere. De som betjener skranken lærer å bruke et enkelt sentralbord, og så får de øve seg på å ha en høflig og voksen telefonkultur. Det hender jo det kommer en og annen prominent telefonhenvendelse, og da bør det helst være profesjonelt. Vi er veldig stolte av at elevene klarer denne jobben, men det har faktisk hendt at voksne utenfor skolen har reagert på at de møter en fjortis når de ringer. De får bare reagere. Sånn er det hos oss. Den som sitter i resepsjonen mottar selvfølgelig også gjester til skolen, og så står elevenes kopimaskin i resepsjonen, og den skal også betjenes.

På slutten av skoledagen går bibliotekseleven og resepsjonisten gjennom hele skolen for å sjekke at alle vinduer er lukket og alle dører låst. Det er et stort, stort ansvar.

Vi har to ryddegrupper, en inne og en ute. Innegruppa har ansvar for å rydde kantina etter pausene, – vi har to av dem, hver på en halvtime. Det handler om å moppe gulv, plukke søppel, frakta oppvask til oppvaskmaskinen og vaske bord og benker. Utegruppa skal rydde uteområdene og dessuten stå for kildesortering på slutten av dagen. Akkurat denne oppgaven er rett og slett ganske upopulær, og bare 10% av elevene hadde ønsket seg den. Det betyr at den må gå på omgang. Jobben må gjøres, men byrden skal spres.

Den største gruppa er den som tar seg av kantinedriften. De møter i kantina før lunsj, og under oppsyn av en voksne smører de et hav av bagetter. Når den jobben er gjort, skal det selges. Kantina vår har ikke mange varer. Det går for det meste i bagetter og juice,- til gjengjeld går det mye av det. Mange elever synes det er skummelt å stå i kantina. Det går fort, og selv om man har en kalkulator å hjelpe seg med, kan det oppleves som skremmende å skulle trekke fra og legge til i stor fart foran digre tiendeklassinger.

Det er lett å stjele, sa jeg til kantinegruppa, før de skulle igang for første gang. Og det er det jo. Det er alltid lett å stjele. I kantina håndterer ungene store pengesummer, og det går fort. År om annet tar vi unger i å stjele på mer eller mindre kreative måter. Det hører også med når unge mennesker skal prøve seg for første gang og fristelsene blir for store. Det de langfingra glemmer, er at det ikke er de voksne som kommer til å avsløre dem. Det er det medelever som gjør. Men ungdom skal ha stor tabbekvote, og vi tenker at det er læring i en sånn prosess også.

Sørvisordningen har blitt en del av rutinene på skolen vår, og vi kommer helt sikkert til å fortsette med det. Det er flott at elevene våre kan lære praktiske, yrkesrettede ferdigheter. Men det er klart det har sine negative sider også. I sørvisperioden reiser elever seg opp og forsvinner for å jobbe et annet sted enn i klasserommet, og selv om de som regel bare er borte en times tid om gangen, går de jo glipp av det som skjer i klassen. Vi lærere tenker alltid at det vi sier er av stor, stor betydning, og jeg kjenner av og til at det river i meg når unger reiser seg opp og forsvinner ut av timen min. Størst er dette problemet i tiendeklasse. De skal tross alt opp til eksamen, og den spør ikke etter ryddekompetanse. For å redusere denne ulempen, har tiendeklassingene sørvis i et par uker, og det skjer på høsten, før siste innspurt setter inn.

Jeg tenker at noe av det viktigste med sørvisordningen er at den er på ordentlig. Skolen er nettopp skolsk. Det meste av det vi gjør er på liksom, – som en modell av det virkelige livet. Når ungene smører mat til sine medelever, svarer journalisten som ringer skolen, gir igjen på en hundrelapp eller sørger for at skolen er låst før helgen, – da må det gjøres skikkelig. Det er det mye læring i.

10 responses to “Vi har sørvis

  1. Det er imponerende at det lader sig gøre, og at jeg tænker sådan, siger ganske meget om vi voksnes lave forventninger til hvad teenager kan magte. Dejlig læsning🙂

  2. lisbeth58bula

    Skolsk- et nytt uttrykk for meg, men jeg forsto det umiddelbart og legger det straks inn i eget vokabular; til bruk i diverse sammenhenger. God helg!

    • Vel bekomme, Lisbeth. «Skolsk» er et uttrykk som brukes mye i skolekretser, og jeg bruker det ofte når jeg skal forklare elevene hvordan mye av det vi bedriver i skolen er modellering. God helg til deg også.

      • lisbeth58bula

        Jeg er visst i en skolekrets der man ikke har innført det- så nå skal jeg sørge for det!🙂

      • Det var handlekraft, Lisbeth. Det kan nok hende de gjør noe annet i stedet. Hver skole sin kultur, og noen må brenne for å sette igang sånne ting som dette.

  3. Sissel Andersen

    Så flott at en skole også kan være litt som «virkelighetsskogen»! Dette høres ut som et bra opplegg! Er det mange u-skoler som har et slikt tiilbud, mon tro? Skjønner at lærere syns det er vanskelig når elevene forsvinner ut av klasserommet, men jeg tror jamen de lærer mye mer av å måtte ta dette ansvaret enn å bare være i klasserommet!

    • Jeg vet ikke om andre skoler som har akkurat dette, men de fleste skoler har jo noen aktiviteter på siden av det teoretiske. Det er et veldig fint tilbud, og ungene lærer masse av det. Dessuten byr det på litt variasjon i hverdagen, og det skal man heller ikke kimse av. Her om dagen overhørte assistenten vår noen elever som diskuterte dagens vaktplan. En elev måtte av sted til tannlege eller noe sånt, og så diskuterte han og gruppelederen hvem som skulle settes inn som vikar, – og de fant en løsning. Når de får til sånt uten å tenke på å involvere oss voksne, så har de allerede blitt noen hakk voksnere.

  4. Forfriskende og praktisk innføring i noe uskolsk, på skolen.
    Mange elever finner kanskje nye sider ved seg selv også?
    God søndag.🙂

    • Det gjør de nok, mormor. Og hos noen elever ser vi nye sider, sterke sider vi aldri ville fått vite om. Mange elever har sine sterkeste sider på områder som ikke omfattes av skolehverdagen. Dette kan hjelpe på litt. Vi ser det også når vi har kulturtimer. Da dukker det opp noen som virkelig kan synge og spille, folk vi ikke ante hadde et sånt talent.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s