Aftenposten i mitt hjerte

Jeg leste en gang (- i en avis, selvfølgelig) at Jonas Gahr Støre leser sju aviser daglig. Sju aviser! Enten er det løgn, eller så leser han tynnere aviser enn jeg leser. Jeg mener, – Norges utenriksminister har en arbeidsdag som er hinsides min, – det har jeg, som du snart skal få se, nemlig også nettopp lest i avisa, og da høres det vanvittig ut å lese sju aviser. Heldige han, hvis han har tid til det, tenker jeg.

Her i huset leser vi Fredriksstad Blad og Aftenposten daglig. I helgene sper vi på med Klassekampen og Dagbladet på lørdag, – og helgemagasinene da, selvfølgelig. Folk forteller meg at det er andre aviser jeg burde lese også, Dagsavisen for eksempel, men jeg rekker rett og slett ikke mer.

Jeg er nemlig ingen Gahr Støre, bare en ganske alminnelig Glad som knapt nok rekker å bla gjennom lokalavisa før jeg skal på jobben. Om ettermiddagen koser jeg meg med Aftenposten og så er det ikke mer avistid den dagen. Det skal tross alt leses elevtekster og romaner, strikkes og kikkes på TV her i huset. Husarbeid og den slags snakker vi ikke om.

Ta bare nå på lørdag for eksempel. Vi skulle ha gjester, og jeg rakk bare Fredriksstad Blad og Dagbladet før gjestene kom. Søndag skulle jeg rette en prøvebunke. Jeg skulle bare lese lørdagens Aftenposten først.

Bare og bare!

Det tok to timer!

En avis – to timer! Sju aviser fjorten timer, tenkte jeg da. Og det verste er at jeg neppe leste halvparten av de orda som sto i avisa. Jeg mener, alt sportsstoffet hoppet jeg over. Alle reklamene og annonsene hoppet jeg over. Alle boligannonsene hoppet jeg over. Flere tekster som i utgangspunktet virket interessante ble også vraket, – kanskje fordi jeg syntes jeg kjente stoffet fra andre medier.

Likevel var det mer en nok snadder å kose seg med, og jeg tenkte jeg skulle dele det med deg. Så langt jeg kan har jeg lenket. Kanskje noen av mine mange danske lesere kunne finne noe interessant i en norsk avis.

Se bare her:

Venter for lenge med å avlive kjæledyr. Dette er en oppfølging av et tema som har gått i flere dager.

Seks av ti rykker frem i pasientkøen, – også en følgetong denne uka.

Mobbedom kan gi mange søksmål.

Snudde – offentliggjør hele tiltalen. Det handler om at Riksadvokaten har ombestemt seg når det gjelder offentliggjøringen av tiltalen mot Breivik.

Traumer hos barn og unge fanges ikke opp.

Afghanere dreper sine allierte.

Nødhjelp inne i Homs.

Nye superrigger til Nordsjøen.

Diplomatiathlon. Fire sider på tur med Jonas Gahr Støre. Anbefales!

Samlet mot erkefienden. Et tre siders intervju med unge russere før det forestående valget.

Han er mannen i midten – om Daniel Ek og Spotify. Interessant.

En rett venstre, – intervju med Aksel Braanen Sterri. Veldig synd at jeg ikke kunne lenke til denne.

Entusiasten. Det store lørdagsintervjuet, denne gangen med Dag Olav Hessen. Strålende! Jeg koste meg, – men det er altså ingen lenke.

Restene er historie, – om nedlagte og forlatte bedrifter. Flotte bilder!

Skal du se en by i Russland – se denne. En reisereportasje fra St Petersburg.

Detektivheltens gater, – om Sherlocks London. Aktuell siden NRK nettopp har avsluttet Sherlock-serien.

Det ustyrlige Russland.

Hvitvasking av engler. Denne har husert på Facebook i helgen.

Kunsten å klappe på rett sted. Det er andre gangen på kort tid at jeg leser om betydningen av applaus.

Amerikansk drøm reist med russiske oljepenger. En artig sak om Den amerikanske ambassadebygningen i Oslo. Så lærte jeg hva ambassaden og Lohngrinsjokoladen har til felles.

Deilig å være norsk, men bare i Norge. Kritikk av den nye dramaserien til NRK – Erobreren, og selvfølgelig må forfatteren sammeligne med de danske seriene. Da er vi jo alle dømt til å mislykkes.

Fremragende om tegning. Om en utstilling om tegningens historie i Prisme.

Nytt liv i nærbutikken, – om ei ung jente som har pusset opp et butikklokale på Sagene i Oslo, og nå bor i leiligheten. Den skal jeg jammen se etter neste gang jeg er der inne.

En mykere industristil, – om lamper, rett og slett.

Tenk deg, alt dette og mye mere til for bare 25 kroner. Det er ikke mer enn vi gir for et brød, – og brød har jeg i fryseren. Aftenposten får jeg fersk på døra hver eneste morgen.

Legg igjen en kommentar

