Det som er ment for en

For atten dager siden døde forfatteren Stig Sæterbakken. I etterkant har han fått mer medieomtale og godord enn han rakk å oppleve i de i årene han levde. Jeg har ikke lest noe av Stig Sæterbakken. Det skal jeg nå, og jeg tror jeg skal starte med romanen som ga ham P2-lytternes romanpris. I likhet med mange andre, har hans død gjort meg nysgjerrig på litteraturen han etterlot seg. Stig Sæterbakken døde for egen hånd. Hvordan og hvorfor vet jeg ingen ting om, men det hadde heller ikke gjort noen forskjell. Jeg har opplevd at folk jeg har kjent ganske godt har tatt livet sitt, og heller ikke da har jeg forstått noe. Det er ikke alt som skal forstås.

Selv om jeg ikke har lest ham, visste jeg jo godt hvem han var fra media. Ikke minst ble jeg oppmerksom på ham under David Irving-krangelen i 2008. Den som førte til at han trakk seg som leder av Norsk litteraturfestival på Lillehammer. Jeg regner med at Stig Sæterbakken hadde foretrukket at jeg hadde lest ham, – og det skal jeg altså nå.

Men nå roter jeg meg bort. Det var ikke Stig Sæterbakken jeg skulle skrive om i dag. Jeg skulle si noe om en sms, en blogg og hva som videre skjedde. Carl-Michael Edenborg var Stig Sæterbakkens svenske forlegger og venn. Selv om det kommer fram at det var lenge siden de var sammen, sto de hverandre visstnok nær. Det faktum at Stig Sæterbakken brukte noen minutter av sin siste dag i live på å sende en sms til C-M Edenborg bekrefter vel at det stemmer. Nesten øyeblikkelig etterpå publiserte Carl-Michael Edenborg den på sin blogg, og sms-en har også vært å lese i landets avsier. Ingen av oss andre vet hvilken hensikt Sæterbakken hadde med denne teksten, om den var beregnet på oss. Kanskje sa han til sin venn at ordene skulle publiseres. Kanskje hadde han sagt tidligere at en eventuell siste hilsen fra ham kunne offentliggjøres. Det vet vi ingen ting om. Jeg håper det var sånn. For Edenborgs skyld håper jeg at det var sånn. Av og til kan vi forstå av skrivestilen, av mottakgerfokuset, at brev eller dagboksnotater skrevet av forfattere sannsynligvis var beregnet på en større leserskare. La oss håpe Edenborg vet noe vi andre ikke vet.

Akkurat dette skulle jeg gjerne visst. Tanken på at Carl-Michael Edenborg sånn uten videre skulle ha videreformidlet en personlig hilsen fra en som var i ferd med å gå i døden plager meg. Jeg gjetter på at Sæterbakken etterlot seg noen ord til andre enn sin svenske venn, folk som sto ham enda nærmere. Dette vet vi ikke. Det får vi aldri vite, og ikke skal vi vite det heller.

Det er ikke alt vi skal vite og forstå,

men det som er ment for en, skal forbli hos en.

7 responses to “Det som er ment for en

  1. Kanskje er det slik at forfattere er vant at det private og det offentlige er mer eller mindre sammenvevd. Men jeg er enig i at dette er svært problematisk. En annen SMS fra Sæterbakken ble publisert i en minnetekst i Klassekampen på lørdag, og den var enda vondere, siden mottakeren opplyser at den tikket inn halv elleve på kvelden, og innholder et klart frempek, slik at en våken person kunne tatt kontakt og kanskje avverget det som tragisk nok skjedde. Dessverre så ikke vedkommende SMSen før neste dag. At suicidale mennesker sender ut hint i forkant, som forsvinner i hverdagens sus, er et faktum vi må ta til oss alle sammen, og være våkne. Selv om man selvfølgelig ikke kan bebreide seg selv for ikke å se det som man ser først ser i etterkant.

    • Jeg tror jeg så den i Klassekampen. Det kan jo hende at alt er helt i orden, at Sæterbakken har ønsket dette selv. Jeg syntes bare det skurret, og det ga meg noe å tenke på.

  2. What? Jeg har heller ikke læst hans bøger, men jeg tror at han er rimelig kendt i Danmark. De har i hvert fald en del af hans bøger i min bogklub. Derfor undrer det mig, at hans dødsfald slet ikke har været nævnt i de danske medier.

    Jeg har ofte haft lyst til at læse hans bøger, for jeg synes han lyder som en rigtig spændende forfatter. Men der er så meget og så mange jeg gerne vil læse. Man er altid nødt til at prioritere – derfor er det endnu ikke blevet Sætterbakkens tur til at ligge på mit natbord!

  3. Det som er ment for en, skal forbli hos en.
    Ja.

  4. Jeg tenker også at jeg nok må innom denne forfatteren jeg har hørt så mye om de siste dagene.. Han får settes på leselista..

Legg igjen en kommentar

