Bursdagsdøgnet

I går hadde jeg en superaktiv fredag, en sånn jeg liker. Man dør ikke av sånne dager, man lever av dem. Opp i otta, jobb og full rulle, tur til nabobyens sykehus med mamma, samtale med knivskarp lege, handling, hjem, lage kake, lage mat, dekke bord.

Og så, klokka sju, sitte ned, vin, hyggelige venninner, skravle, skravle, skravle langt inn i natta.

En spesielt vellykket dag.

Og da jeg endelig våknet og den siste rødvinsresten hadde fortlatt kroppen, oppdaget jeg at jeg hadde bursdag. Siden jeg er en enkel og barnslig sjel, ble jeg ekte og oppriktig glad over kilometere med gratulasjoner på Facebook. Glad, glad, glad! Utpå formiddagen kom nabovenninnen med lunsj og vin, og så var det igang igjen. Det er deilig med overraskelser og oppmerksomhet. Det er noen der ute som liker meg.

Og ellers? Jeg hadde bestemt meg for at burdagsgaven fra meg til meg skulle være å bare la dagen flyte av sted. Ingen nyttigheter skulle stå på lista, ingen plikter eller kjedelige oppgaver. I stedet har jeg snakket med barna mine på telefonen, kveila meg i stolen min med boka, hatt en megalang, hyggelig og viktig chat med en tidligere elev, spist middag med mannen, sett på TV. Deilig, deilig, deilig.

Og rundt i stua står over 100 sprø og knusprige bursdagstulipaner og minner meg om jeg har hatt en fin dag.

5 responses to “Bursdagsdøgnet

  1. engsmella

    Hurra for deg, gratulerer med dagen!

  2. Gratulerer med dagen!

  3. Bedre sent enn aldri.
    Gratulerer litt på etterskudd!

Legg igjen en kommentar

