Gjennom legens nåløye

Ikke les dette sure oppgulpet hvis du vil ha noe oppbyggelig å lese. Jeg måtte bare ha det ut!

Vi er velsignet med usedvanlig god helse her i huset. Virus og bakterier går stort sett vår dør forbi, snørr og gørr holder seg nesten alltid hos alle de andre, muskler og skjelett er til å møte hverdagen med. Det er vi veldig glade for, særlig siden vi er veldig klar over at det neppe vil vare livet ut.

Når man har god helse, går man sjelden til legen. Selv har jeg ikke vært syk en dag siden våren 2007, og siden da har jeg heller ikke vært hos legen. Thv har noen kranglete bihuler, men ellers har han også holdt seg frisk, – inntil nå. En skulder har funnet ut at den vil være vrien. Det begynte sånn ved juletider for over et år siden. Da stupte han ned kjellertrappa sammen med et digert våpenskap. Det var vondt, men til å leve med. Heldigvis ble skulderen nesten bra igjen, men bare nesten. Han har nevnt den av og til i forbifarten. Den har murret og knurret litt, men min kjære regnet med at den bare trengte litt tid.

Så kom en ny jul, og da var visst denne skulderen lei av å bli neglisjert. Den murret og verket og ble verre og verre for hver dag som gikk. Til slutt ble den så vond at skulderens eier ikke fikk sove om natten. En liten manøver i søvne gjorde så vondt at han våknet, og alle bevegelser var vonde.

Tid for lege, tenkte vi. Tid for lege! Det er en lang prosess før vi kommer til den konklusjonen, og det er det mange grunner til. Det er ikke så mye leger kan gjøre heller, og litt må man tåle. Skjelettvondter bør legen se på, men muskler er muskler, og de blir gjerne bra av seg selv. Når de ikke gjør det, når de blir verre, – da kan det hende det er noe betennelsesstyr som kanskje bør jages ut av kroppen med makt.

Det er en annen grunn også til at vi venter så lenge med å kontakte legen. Vi kvier oss. Det er så mye styr. Det er så lang ventetid på telefonen. Det må gjøres på formiddagen mens vi er på jobb. Vi får ikke time før om lenge, lenge. Heldigvis er vi veldig fornøyde med den jobben legen vår gjør med oss når vi først får audiens. Hadde vi ikke vært det, ville vi skiftet fastlege for lenge siden. Vi hører jo fra venner og kolleger at det finnes leger man kommer raskere inn til. Men det er altså ikke legen det er noe galt med. Han er toppers. Det er tilgjengeligheten vi er misfornøyde med.

Nå viste det seg at legen vår hadde fått et nytt nettbasert timebestillingssystem. Man får 100 tegn til sin disposisjon, og med dem skal man beskrive problemet. Forrige uke ble melding sendt, og Thv fikk en legetime – nesten fire uker senere, nærmere bestemt etter 26 dager. Min kjære ble både sint, sur og fornærma. Når man administrerer sin egen kropp og småplager så lenge som mulig, når man er nøye med å ikke renne ned legekontoret i tide og utide, da forventer man at legen har tillit til at det er alvor når man ber om en time. Enda mer fornærmet ble han da han gjorde en ny henvendelse, en klage, rett og slett. Det måtte gå an å få en time tidligere enn dette. Men nei. Denne gangen fikk han beskjed om å ta kontakt hvis det ble verre! Verre! Det er verre! Vi tar ikke kontakt med legen før det er verre!

Men har ikke legen en sånn øyeblikkelig hjelp-telefon? spurte en kollega da jeg freste ut litt damp i lunsjen i dag. Jo da, han har det, men en skulder er aldri øyeblikkelig hjelp. Øyeblikkelig hjelp er 113!

Jeg tenker at legen har for mange pasienter når programmet er så tettpakket; for det er jo alltid sånn. De få gangene vi må til legen, må vi alltid vente lenge, lenge. Er man veldig syk, har influensa eller feber eller en infeksjon, får man tilbud om å komme ned på kontoret og vente til det blir ledig. Er man virkelig syk, er det så slitsomt at man rett og slett ikke orker.

Vi begynner å komme i reparasjonsalderen, og det kan hende vi i framtida må besøke legen vår oftere enn hvert fjerde år. Jeg gruer meg allerede.

26 dagers venting for å få hjelp med en vond skulder som ødelegger nattesøvnen.

Grrrrrrrrrr!!!!

10 responses to “Gjennom legens nåløye

  1. Det verste er vel at skulderen ikke blir bra av et legebesøk en gang…

    • Det er jo grunnen til at han ikke har ringt legen tidligere. Han tenker at det er lite han kan gjøre med det uansett. Men nå føles det som om den er betent, – og er den det, så kunne det kanskje være mulig å gjøre noe med den.

  2. ÅÅÅÅÅ dette er sååå vondt!! Been there, done it!! Er det betennelse i skuldra KAN faktisk både betennelsen og vondt’en være borte med et lite stikk. På turen vår slet jeg i et halvt år med å få sove og bet meg igjennom netter til rors, men da jeg fikk en tur hjem kom jeg meg til legen og ei dugelig spøyte med kortison rett inn i vondtt’en virket mirakuløst!! All vondten forsvant og er fortsatt borte! Tro det eller ei – jeg måtte sjøl kjøpe serumet på apoteket og legen satt den inn og vips – no more pain! Han kan jo prøve seg med et lite hint og spøre i det minste.. kanskje kanskje han kan bli fort bra. Jeg håper det for hans (og din kanskje) skyld. Hils og si god bedring!

    • Han blir nok bra, . og det er ikke verre enn at det går. Men man blir sltien av sånn stadig murring. I natt sovnet han ikke før i totida, og seks var det opp å hoppe igjen. Da er det lenge å vente i flere uker.

  3. Nej, det er ikke ok med så lang ventetid !

    • Ifølge de fleste fastleger i Norge er det helt OK, Losarinas mor. Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde latt foreldrene til mine elever vente så lenge når de sender en mail og melder at de trenger å snakke med meg. Da skal det helst skje i går.

  4. Ta et fly fra MLR til hvorsomhelst i europa og Thv. får behandling på timen! Ta en helgetur med skulderreparasjon som mål.
    Dere har jo internett!
    Snart vinterferie også…Jeg må ta fri fra jobben på fredag da en tann er
    problematisk. Sted for rep. Skaraborg. SE
    Lykke til og god bedring kjære nabo.

    • Jeg trodde vi gikk inn for et offentlig helsesystem, jeg, Nabo?

      Håper dere snart er hjemme ei helg. Vi har en dau tiur i fryseren, og den tenkte vi å kokkelere og fortære sammen med dere.

  5. Ja, offentlig helsesystem er også jeg tilhenger av!
    Men slik det er blitt her på berget så er ventetid noe som vi aldri blir kvitt.
    Alternativet er å kjøpe seg fram i køen?
    Ellers høres det bra ut med tiur!!
    Vi snakkes nærmere nå når våren kommer.

Legg igjen en kommentar

