Når Loke blir cowboy, Frøya glitrer og kaos råder

Det er norrøn litteratur som ruler i klasserommet mitt om dagen. Samfunnsfag er lagt øverst på hylla for en stund, og fram fra skuffer og skap trekker jeg Tor og Frøya, Gunnlaug og Helga (Jo da, jeg klarer fortsatt å rydde plass til dem), Snorre og Skule. Åtte timer i uka jobber vi med dette, to og to timer i slengen, og det går så det fyker.

Hos oss kjører vi nesten bare dobbelttimer, 90 minutter i slengen, og det er faktisk ganske lange undervisnignsøkter. Ungene mine er tretten – fjorten år, og det er begrensa hvor lenge de klarer å konsentrere seg uten variasjon, – og variasjon får de. Jeg foreleser og ungene leser. Jeg forteller og ungene gjør oppgaver. Sammen ser vi film og diskuterer, og timene veksler mellom sånne som er deilige for læreren, sånne med ro, orden og disiplin til sånne med stressende kaos og høyt støynivå.

I dag slo vi til med litt kaos og virak, og det er ikke så verst det heller. Tekstene i Den eldre Edda har blitt belyst på ulikt vis, og i dag var det Trymskvida som skulle dramatiseres. Vi snakker ikke skuespill og innlærte replikker. Her skulle det i stedet gå i improvisasjon, humor og spontanitet. I forrige uke fikk gruppene en dobbeltime til å øve, det var alt. Ved hjelp av litt sminke og noen medbragte kostymer måtte de ta resten der og da.

Jeg hadde satt opp to kriterier for å få oppgaven bestått: Historien skulle være gjenkjennelig og norsklæreren skulle le. Alle fikk bestått, og jeg kan love at jeg lo. Vi snakker ikke stor skuespillerkunst; jeg kunne være frista til å si tvert om. Dette handler om overskudd og humor, om gærne unger som kler seg ut og leker sammen, om gutter med høyhæla sko, ballongpupper og sminke, om sjenerte unger som tør (og noen ganger ikke tør) kaste seg utpå og slippe seg mer og mindre løs foran et publikum. Det er umulig å forklare en sånn energi med ord.

Om noen uker skal vi ha fokus på kjønn og kjønnsroller, – og planen min var å tjuvstarte ved å nærme meg dette emnet gjennom Trymskvida. Det ble som jeg ville, og det uten at det kostet meg stort. Noen enkle oppfølgingsspørsmål om hvordan det var for gutta å å ha sminke, hva som er feminint og hva som er maskulint utløste en kjempefin diskusjon. De er ikke tunge å be når de allerede er litt høyt geara. Meningene satt løst og jeg blir så glad, så glad over å høre hvor reflekterte disse småttingene mine er. Det er bare å konstatere at verden går framover, og jeg har mye å glede meg til.

Det er fortsatt fem semestere igjen før vi skilles og jeg igjen må spole fram til start, – men det vil jeg ikke tenke på nå. Nå vil jeg bare kose meg, – og tillate meg å være sliten etter seks sammenhengende norsktimer med høyhela sko i taket.

3 responses to “Når Loke blir cowboy, Frøya glitrer og kaos råder

  1. Den har ikke noe annet sted å gå, i følge fru Flettfrid Andresen

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om utfordringer og muligheter

  2. Du er en kreativ lærer, Hege. Ikke vanskelig å se at de trives, den gjengen du holder deg med til daglig.

    • Jeg trives, – og det er ikke rart. Det er hyggelig med komplimenter, men jeg er faktisk ikke særlig kreativ. Jeg er lærer, det er mitt yrke og jeg har holdt på med det i mange, mange år. Etter årevis med øving, så blir det bra nok.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s