Kykeliky

Full vogn på toget fra Fredrikstad til Oslo. Vi skal på kurs. Ørti lærere fra Fredrikstad treffes på tvers av skolene, og skravla går. For å være klar til kurset, tar jeg opp min nye mobiltelefon og slår av lyden. Sånn, – nå vil jeg i hvert fall ikke oppleve at den ringer midt under en forelesning.

Praten fortsetter, men blir plutselig avbrutt av en hes lyd, skråling nærmest. Alle ser seg rundt. Jeg også. Noe vræler og skriker, og jeg ser på ham jeg deler toseteren med og himler litt med øynene. Hjelpes meg, – hva er det med folk, liksom? Selv har jeg jo slått av lyden på min telefon.

Etter ennå noen sekunder med hes skråling, har det blitt stille i vogna, og alle ser på meg, på jakka mi som ligger i fanget mitt, og det er da jeg forstår det.

Den nye rives ut av lomma, og ganske riktig. Noen har satt på vekking klokka 08.30. Lydvalg? Rooster! Telefonen er ny og ukjent for meg. Jeg trykker og drar, river og sliter, men det hjelper ikke. Hanen galer i sky uten stans. Til slutt løper jeg ut av vogna med den galende hanen i hånda, og det ender med at jeg må slå av hele telefonen.Det var slutten på 30 års lykkelig ekteskap, sa jeg da jeg returnerte til plassen min, og kjærestens kolleger som satt rett ved siden av meg så mer enn forskrekket ut.

Og det stemte at det var Thv. Han hadde ikke fått sove om natten, og da han satt nede i stua, hadde han lekt litt med telefonen min og prøvd ut forskjellige funksjoner, – men han hadde da ikke slått på vekkinga, bare kikket litt på den, og noen hane hadde han absolutt ikke aktivert.

Kykeliky!

5 responses to “Kykeliky

  1. Beklager, men jeg måtte bare flire.
    Hevnen blir søt, antar jeg?🙂
    Ha en kveld uten fjærkrerøster🙂

  2. Syns jeg ser situasjonen for meg, der i togvogna. Hege rød i topplokket.
    Hi hi…
    .

Legg igjen en kommentar

