Julekage for voksne, del 2

Oops, – jeg holdt på å glemme hele julekaka, – i hvert fall å blogge om den. Nå er det flere som har etterlyst den oppfølgingen jeg lovte dere i Julekage for voksne, del 1, og her kommer den. Det var jaggu på tide, for det er knapt noe kake igjen å ta bilde av.

Jeg bakte altså kaka etter alle kunstens regler. Egentlig var jeg litt sent ute. Den skulle gjerne modnes i tre uker, men rakk altså bare to. Og så skulle den dynkes. Med Calvados. Hver annen dag! Siden kaka sto gjemt nede i kjelleren, glemte jeg denne dynkinga rett som det var, og det ble med en dram sånn hver annen dag. Da vi skulle spise herligheten, kjente vi at den godt kunne tålt mer alkohol. Det får bli neste år.

For det blir nemlig kake neste år også. Kanskje var kaka god, men mest av alt er det nok vi som har blitt voksne og liker litt andre smaker. Den er mektig, fet og søt. Derfor passer den godt til en kopp kaffe eller te. Holdbarheten skal ingen holde imot den. Ei sånn kake kan holde seg i ukesvis i en kald kjeller eller kjøleskap, og her har den fungert som ei ekte ut- og- innkake.

Jeg tror oppskriften kom rimellig godt fram i forrige post, men her kommer en detaljert versjon, for den som måtte ha lyst.

Konfektjulekage

200 g tørre aprikoser
200 g rosiner
100 g syltet appelsinskall
150 g svisker
150 g tørre tranebær

Hakkes grovt og legges i 1,5 dl calvados (Det går helt sikkert like fint med rom eller brandy eller noe sånt). La det trekke noen timer eller et døgn eller mer.

250 smør
500 g sukker

Røres hvitt, gjerne i matbereder.

6 egg tilsettes, ett om gangen.

300 g hvetemel
Frøene fra 1 vaniljestang/2 ts vaniljesukker
1/2 ts malt nellik
1 ts malt ingefær
1 ts kanel
1/2 ts salt

Alt det tørre blandes og røres inn.

150 g valnøtter
100 g mandler

Nøttene grovhakkes og røres inn i røra.

Røra helles i ei godt smurt randform og stekes i omkring 2 timer ved 150 grader. Den hever seg lite og du bruker en pinne til å sjekke om den er stekt. Det kan hende den må steke lenger, men ikke øk temperaturen. Blir den mørk, bør du dekke den med et bakepapir.

Når den er avkjølt, dekkes den til og settes mørkt og kjølig. Omtrent hver annen dag dynkes den med et par ss calvados eller hva du nå brukte til å bløtlegge fruktene. Når den er ferdig, drysser du melis over den eller dekker den med et marsipanlokk. Jeg brukte et ferdigkjøpt lokk, men det ble for tynt. Selve kaka syntes igjennom. Uansett smakte marsipanen så godt, at jeg kommer til å spandere to lokk oppå hverandre neste år. Det er tross alt jul bare en gang i året. Jeg skal også få tak i noen søte marsipanfigurere å pynte den med. Jeg ser for meg noen bitte små, lyserøde marsipangriser.

Saken er nemlig den at kaka fikk ben å gå på. Heldige vi fikk dessuten besøk fra over seas, folk som faktisk har sånne kaker som dette i sin juletradisjon. Når Steven likte den, så må den vel være bra.

Det blir garantert kake neste år også. Calvados drikker vi lite av, og nå er flaska satt i kjelleren på vent. Den kan glede seg til neste jul.

6 responses to “Julekage for voksne, del 2

  1. Oh så bra!

  2. lisbeth58bula

    Godt nyttår!! Kanskje jeg må prøve en Julekake for voksne neste år?! I stedet drakk vi opp Calvadosen vi da.. ;-D

    • Jeg skal i hvert fall lage den, – og da får du kanskje en påminnelse her på blogge når det nærmer seg tiden. Men det er klart – det er mindre styr å drikke opp calvadosen.

  3. Kaka smakte fortreffelig den, Hege. Vi kommer nok til å lage den neste jul. Det kan jo hende det blir nok Calvados til å både dynke og drikke.

Legg igjen en kommentar

