Trofast

Så fin hund du har, sa jeg. Har du hatt den med deg på skolen i dag?

Jeg var på vei hjem da jeg så gutten og hunden. De sto utenfor skolen og ventet på noen. Jeg la merke til at hunden var bundet med en taustump i stedet for en skikkelig lenke. Våt og sølete var den også.

Han har rømt hjemmefra, fortalte gutten. Han hopper over verandaen og løper hit til skolen. Så sitter han utenfor klasseromsvinduene og venter på meg til jeg kommer ut.

Lassie, tenkte jeg. Det minner meg om de gamle Lassie-filmene jeg så da jeg var lita. Trofaste, kjærlige Lassie, som satt utenfor et hus og ventet.

2 responses to “Trofast

  1. Ja, eller det lille lam i Alle vi børn fra Bullerby 🙂

Legg igjen en kommentar

