Tjukk dame vil ha anorakk, men Sydpolen får vente

Vil ha! Vil ha! Vil ha! Det er sjelden jeg sier at jeg absolutt vil ha et klesplagg. Sant å si er jeg ikke så veldig interessert i klær. Men det hender; det hender at jeg snubler over noe jeg gjerne skulle eie, og i går hendte det.

Jeg er lite for det søte, lite for blonder, lite for høye heler og lave nedringninger. Aller helst vil jeg ha det hverdagslige, gjerne det litt bondske, og det kan godt tendere mot det sporty. Det går an å like sporty klær, selv om man ikke sporter så veldig mye, skal jeg si deg. Jeg har en sporty sjel, for tenk, – en sjel som egner seg for Sydpolsekspedisjoner!

Det er mulig jeg ble inspirert av Amundsen og Nansen og alt det der. Akkurat i dag er det folksomt nede på Sydspissen. For det meste er det ekspedisjonsfiffen som samles for å markere seg selv. Flere ekspedisjoner har vært på vei, – en kaller seg Jubileumusekspedisjonen, og der finner vi folk som Vegard Ullvang og Steim P Asheim. Jens er der for å markere Norge, – det er visst fortsatt viktig å markere Norge der nede hvor det finnes både Dronning Mauds-land og en Axel Heibergbre. Mest sansen har jeg for Asle T Johansen og Gaute Grindhaug. De har strevet seg fram med pulk og beksømstøvler akkurat som det var den gang Amundsen la i vei. I motsetning til Amundsen, men i likhet med Ulvang og co, rakk de det ikke. Kanskje ikke så rart når skismørninga har bestått av rensdyrskinn. Til og med teltet de har sovet i er av original, gammel type, – og helt sikkert anorakkene også.

Anorakken fra Jean Paul var skitdyr, over alle grenser dyr. Likevel hadde jeg kjøpt den på sekundet om den bare hadde passet. Det gjorde den ikke. Nå prøvde jeg den altså ikke, men det hadde ingen hensikt. Jeg løftet opp et eksemplar i XL og stappet den raskt på plass igjen. Jeg skulle nok greid å presse den på meg, det skulle ikke stått på det, – men da måtte det handle om å gjøre jobben som hardt stappa rullepølse i jula.

Du skjønner det, Jean Paul (who ever you are), – selv om jeg ikke har tenkt meg til Sydpolen, ville jeg kjøpt både anorakken og buksa som fulgte med, om de bare hadde passet. Nå får du bare beholde hele sulamitten.

Pilutta deg!

6 responses to “Tjukk dame vil ha anorakk, men Sydpolen får vente

  1. Fjellräven er mye kulere, og etter min mening er det mer valuta for pengene enn JPF også. Skal du først kjøre 70-tallsstilen så synes jeg du skal gå for en sånn jeg, de autentiske demo-jakkene fra 70-tallet er kommet i produksjon igjen. Dessuten finnes de i rødt og armygrønt, og så kan du strikke et Sigrun Berg-skjerf😉 Vet ikke om de signaliserer Sydpolen akkurat, men sporty er de definitivt.

  2. Øj, – du snakker med ei som vokste opp med Sigrun Berg-skjerf, altså. Jeg var akkurat inne på Fjellräven for å se etter parkas, men så ingen fine anorakker der. Sjekke, sjekke!

    Jo da, – fine de, men sånn har jeg faktisk på loftet. Jeg likte at JP sin var litt stæsja med snorer og sånn.

    Et øyeblikk trodde jeg du hadde fått blogg. Nicket ditt var jo klikkbare, – men så bare lurte du meg.

  3. En venninne her oppe hadde kjøpt sin armygrønne på XXL i Oslo. Den var nok enklere enn JP sin, ikke så mye snorer og sånn, men jeg synes det var herlig autensitet over den:) Har du den på loftet synes jeg den fortjener dagslys. Sigrun Berg er tøff, bortsett fra den vevingen da…Når det gjelder JPF og størrelsesmålene deres er de sveiseblinde, helt enkelt. Det er nok ingen blogg bak nicket ennå. Det er kanskje tryggest sånn:)

    • Nå er ikke jeg av de smale, Doctrine, – men han er faktisk litt blind han derre franskmannen. Det får da være grenser for smått.

  4. Han derre franskmannen er nok ganske trangsynt av seg, jeg har minket meg ut av garderoben det siste året etter eksternt pålagt diett (matintoleranse), unntatt en JP genser i str L som fremdeles er akkurat passe. Men den anorakken, den er tøff! Riktig god jul fra fjellet, fra ei som ønsker seg innsvingt kåpe til jul!

  5. Den er tøff, men den blir ikke min.

Legg igjen en kommentar

