Julekage for voksne, del 1

Jeg elsker altså interiørblader. Hvorfor vet da fuglene. Ikke er jeg spesielt interessert i interiør og ikke liker jeg å pusse opp eller ommøblere. Møbeldesign interesserer meg, men det er noe helt annet. Antagelig handler det om å sitte i den store, grønne med en kopp te og bla viljeløst rundt i et glanset magasin fullt av vakre bilder av hyggelige, rene, pene hjem med små barn kledd i klær som matcher sofatrekket.

Og så er det alltid noen matoppskrifter å sikle over.

Da jeg var barn fikk jeg brekninger av tunge kaker med frukt. Bare synet av sukat fikk meg til å tenke på kandisert snørr, sånne skorper som lå under nesa på Tim i klassen min, han på vindusrekka, hele vinteren gjennom. Han stakk alltid tungespissen opp i et krampaktig forsøk på å dytte den løs, og jeg levde i evig skrekk for at han skulle klare det.

Nå er det annerledes. Selv om jeg fortsatt er for nybegynner å regne, så har jeg begynt å drikke kaffe, og jeg har oppdaget at et stykke fruktkake smaker godt til en kopp kaffe, – bare den ikke inneholder sukat. Denne kaken inneholder alle de tørka frukter du kan tenke deg, men det blir ettertrykkelig slått fast at man kan bytte ut sukaten med kandiserte appelsinskall. Akkurat det hadde de ikke i yndlingsbutikken, men jeg hadde da både kandis og appelsinskall, så det fikset jeg lett.

Det er ikke gjort i en håndvending å lage en sånn kake. Faktisk tar det to – tre uker. Jeg startet med å hakke alle de tørkede fruktene. De ble lagt i en skål, og la meg presisere: Det må være en pen skål, gjerne en gammel, veldig pen skål. Man skal aldri ta lett på hverdagsestetikken, – aldri. Og så begynner moroa. En generøs kopp Calvados helles over frukten. Calvadosdynket frukt lukter himmelsk. Over hele huset lukter det, faktisk. Så går man der og snur og vender og lukter på det et døgns tid, før man baker kaken. Den består av smør, – rikelig med smør, sukker, store mengder egg, mel, kanel, nellik, kanel, ingefær, vanilje og til slutt rører man inn hakkede mandler og valnøtter. Det luktet himmelsk.

To timer skulle den stå i ovnen, – to timer på lav varme, og så var det gjort, – men altså ikke helt. Fram mot jul skal kaka dynkes med mer Calvados, to spiseskjeer nå og da når jeg måtte møte den i kjellertrappa der den er plassert. Det kommer til å gå med betydelige mengder Calvados før den er ferdig. Innkjøpssjefen er allerede varslet om at en ny flaske må kjøpes inn, og kanskje må gjestene bestille drosje hjem når de har spist et stykke. Moro!

Når vi er klare for å skjære det første stykket gjenstår bare the finishing touch. Kaka skal dekkes med et tynt lag aprikossyltetøy og så skal den pakkes inn i et marsipanlokk. Litt spiselig julepynt må jeg også få tak i.

La oss håpe det er verdt strevet.

Fortsettelse følger om en halv flaske Calvados.

13 responses to “Julekage for voksne, del 1

  1. Se den opskrift kunne jeg da godt tænke mig at få fingre i, jeg har jo calvados stående fra vores Normandiettur for 1½ år siden🙂
    Men jeg venter til du har smagt kagen😉

  2. Jeg elsker også de derre glansede bladene hvor folk aldri har gamle aviser liggende, eller rot på badet, men bruker gamle dørblad som kunst på veggen og sitter på stoler som flasser gammal blyholdig maling der de tusler rundt i ustrøkne bommulskjoler😉
    Det er først i det siste at matoppskriftene har interessert meg.. Og jeg har faktisk tenkt på … nei, ikke fruktkaka, men Calvados’en. Den må jeg antakelig bestille her vi bor for jeg ser den ikke på hylla! Men fuktkaka høres ikke dårlig ut heller!! Jeg venter spent.

    • Kanskje er interiørbladene en enkel form for å virkelighetsflukt i en travel hverdag. Her får vi låne dem på biblioteket, og jeg sniker meg opp i magasinet og låner hele årganger.

      Calvados har vi på polet her i landsbyen, av flere slag. Jeg synes den lukter bedre enn den smaker, og den jeg brukte da jeg bakte kaka luktet bedre enn den Thv kom hjem med i går.

  3. Vi har samme minder om sukat fra vores barndom🙂 Jeg kan stadig ikke spise sukat, men kandiseret appelsinskal går fint.
    Din kage lyder utrolig lækker🙂

  4. Torunn Rosseland Paulsen

    Nam, nam fruktkaker! Bakte sjøl favoritten forrige helg – og den lyder navnet «amerikansk fruktkake med valnøtter». Sabla god kage, for å si det på kristiansandsk. Lukten av julenellik som kiler i nesa, smake på og godkjenne røra – mange ganger, laaang steiking og så modning i noen uker, that`s my kind of slow food🙂 Likte kommentaren din om hverdagsetetikken, Hege – godt sagt! Krysser fingre for god smag på kaga di!!

    • Næmmen, Torunn! Er du her inne også. Så hyggelig. Jo da, – hverdagsestetikken er viktig, – så viktig at jeg kan finne på å bytte bolle når jeg kommer på at den skal stå framme noen dager.

  5. Jeg hadde ikke tenkt å lage fruktkake i år, men så ble jeg så inspirert av denne bloggposten. Nå har jeg akkurat skåret opp fiken, dadler og hatt rosiner i en pen skål og helt over rom fra Cuba.

    • Det er visst mange som baker fruktkaker rundt i de tusen hjem. Vi skulle nesten hatt et testpanel. Nå går jeg rett ut og dynker min med litt mer Calvados.

  6. Nam nam… den så veldig god ut, Hege. Har aldri prøvd å lege slike frukt kaker – må prøves ut (etter eksamen)

  7. Denne posten er resirkulert fra i fjor, Anita. Jeg skal nemlig bake den i dag. Kaka ble supergod, og vil du ha oppskriften så søker du her på bloggen etter «Julekage for voksne, del 2».

    Lykke til med eksamen.

Legg igjen en kommentar

