Svar slukt av en tunnel

Jeg liker å høre på radio. Når jeg er ute på lange kjøreturer alene får jeg god anledning til å kose meg med gode program. Men så er det disse helsikes tunnellene. På vei til Oslo i går formiddag koste jeg meg med Abels tårn på P2, et populærvitenskapelig program fra UiO. Jeg fikk med meg noen fine innlegg, og så var det spørsmål fra leserne. Hvorfor blir klær glatte når vi stryker dem? Dette vil jeg høre, tenkte jeg, i det jeg kjørte inn i en tunnel. Alt som kom fra radioen var en høy suselyd.

På veien hjem hørte jeg på Kulturprogrammet. Det var mye interessant i går: Intervju med Kulturrådets nye leder, Yngve Slettholm, fikk jeg med meg. Så var det tid for et intervju med Karl Ove Knausgård. Er det virkelig sant at du ikke kommer til å skrive mer skjønnlitteratur? spurte intervjueren, – og jaggu – der var jeg inne i en tunnel igjen, en av de riktig, riktig lange. Jeg hørte så vidt Knausgård trekke pusten og ta sats. Resten ble slukt av tunnelen. Jeg trykket litt hardere på gassen, lente meg forover og siktet etter utgangen. Kanskje jeg i hvert fall kunne få med meg noe av svaret. Tunnelen var lang og lengre enn lang, men endelig så jeg lyset. Jeg var ute.

Og da sier vi takk til Karl Ove Knausgård.

12 responses to “Svar slukt av en tunnel

  1. Det er noen ting det ikke er meningen at en skal vite…. 😉

    For de som er riktig iherdige så finnes det vel en podcast?

    • Podcaster finnes, og jeg hører mye på nettradio, – men nå var det altså en her og nå situasjon.

      🙂

      Og ikke så alvorlig ment.

  2. Kjenner følelsen! Godt det ikke er vanlig med fartskontroll i slike tuneller 🙂

  3. Kanskje like greit

  4. Det jeg lurer på, er ikke hvorfor klær blir glatte, menhvorfor vi med allverdens hjelpemidler ikke klarer å beholde kritthvite klær hvite, mens de klarer det utmerket i land med mindre tilgang til både vann og vaskeutstyr enn oss?

    • Her har du altså et glimrende lytterspørsmål du kan sende inn til Abels tårn på P2. Så gjelder det bare å holde seg utenfor tunnelene hvis det kommer med.

  5. Takk for tipset 🙂

  6. Hahaha….. det var dagens bedste grin. Jeg kan de lige forestille mig, hvordan du trykker på speederen og meget målbevidst læner dig fremover for at komme hurtigere ud af tunnellen. 😆

Legg igjen en kommentar

