Travle, flinke unger

Hvis du har unger i åttendeklasse, og de klager over at de har mye å gjøre, – så kan du stole på at det er sant. Selv om det er vi som gir dem arbeidsoppgavene, ser vi lærere også at det kan bli for mye. De to siste ukene har det toppet seg for våre 53 små. Prøver og innleveringer har stått i kø, og når jeg ser på ukeplanen blir jeg helt svett på ungenes vegne. Stakkar små!

Må det være sånn? Jeg har ikke noe svar på det spørsmålet. Jeg underviser i norsk og samfunnsfag, og jeg kan ikke se at jeg har mer lekser eller flere prøver nå enn tidligere; – kanskje snarere tvert om. Den gamle læreren er nok mer bevisst enn den yngre var i forhold til å gi hjemmearbeide. Jeg er pålagt å vurdere elevene med karakter to ganger i året. I prinsippet kan vi vente med å gi karakter til jul, men det tror jeg verken elever eller foresatte ville godta. Det ville dessuten føre til for mange misforståelser. I norsk vurderer jeg to – tre tekster i semesteret. I tillegg har vi en framføring eller to i muntlig norsk, og kanskje en litteraturhistorieprøve. I samfunnsfag har jeg gjerne to skikkelige prøver og en framføring eller to i løpet av semesteret. Men så er det altså ikke bare meg. Elevene har i tillegg matte, engelsk, naturfag, RLE, musikk, mat og helse, fremmedspråk, kunst og håndverk, gym, – og i alle fag blir de evaluert. Det blir rett og slett ganske voldsomt. Og de er flinke disse ungene. Mange har fått klare meldinger om at ting må gjøres annerledes, grundigere. De tar regi. Det er stor forskjell på det de leverte i september og det de presterer nå. Jeg er i gang med å rette norsktentamen, og det ser aldeles strålende ut. Flinke, flinke ungene!

Men nå er det nok. Vi har hatt historieprøve i dag, og nå er det slutt for min del. Klokka ble over ni før jeg kunne forlate jobben i kveld, men prøvene er retta og karakterene er publisert i Fronter. Nå setter jeg strek. Vi skal ha en god arbeidsperiode fram mot jul, men det skal skje før klokka to. Det er slutt på innleveringer og prøver i mine fag. Ikke så mye som et komma skal de behøve å presentere for meg før etter jul.

Det er nok nå!

Hvil deg borger, – det er fortjent!

One response to “Travle, flinke unger

  1. Tilbaketråkk: Å skrive eller ikke skrive | Livet leker

Legg igjen en kommentar

