Sol, storm og en adventskrans

Så var vi der igjen, – og denne gangen kom jaggu advent bakpå kjerringa. Det er jo november ennå, for søren, – og i dag var det 9 vårlige grader og sol ute. Vanligvis binder jeg adventskransen den første lørdagen i advent. Det gikk ikke i år. Vi hadde lagt andre planer for lørdagen, og jeg forsto først sist i uka at det faktisk var tida for vår årlige tur.

Same procedure as every year, og arbeidsbordet er også det samme. Jeg er jo en sånn som binder sammen livet mitt med regler og rutiner. Tradisjoner gjør meg trygg. Da er det viktig å ikke la det glippe. Ute i Gangsrødbukta har jeg stått i storm og stille, på milde dager som i dag og i ørti kuldegrader. I dag hadde vi fint selskap med oss, og det setter alltid en spiss på dagen.

Selve kransebindingen er fort gjort. De to små hjalp til en liten stund, men så fant de ut at det var mye morsommere å klatre i trær.

Det var merkelig stille ute i Gangsrød i dag. Sola skinte, og vi merket ikke så mye til vinden. Riktig nok rusket det litt da vi gik ned til vannet, men vi har da sett det verre før. Det lignet i hvert fall ikke på den Berit vi har sett på TV.

Ute i Oksrødkilen var det annerledes. Der blåste det og røska i alt som var, og landskapet var ganske forandret. Der vi vanligvis kjører bil gikk det ikke an å gå i dag, og bryggene lå under vann.

Vi er ikke glade for dette. Bryggene blir slitt i stykker av vær og vind, og når våren kommer må alt repareres. Det ene er at det koster penger. Det andre er at jeg gjerne vil sette ut båten i mai, men da er jobben sjelden gjort. Og ennå er det ikke over. Vinteren har så vidt begynt.

Det ble adventssøndag, og det ble krans. Jeg har dratt fram noen lysestaker og litt småtterier i rødt. Vi er ikke lilla her i huset.

Da kransen kom opp, så vi fort at resten av stua ikke sto helt i stil. Det var som vanlig ekstremt rotete. Det er det ikke lenger. Etter to timers intensiv rydding og vasking var huset presentabelt. Og flaks var det. Akkurat da vi var ferdige, ringte det på døra. Vi fikk hyggelig, uventet besøk av ei venninne. Det kunne ikke passet bedre.

Da er det snart jul.

7 responses to “Sol, storm og en adventskrans

  1. Julen er traditioners tid og det er vel bla derfor vi holder så meget af den 🙂

  2. Hørtes ut som en deilig søndag.
    Og kransen kjente jeg igjen fra i fjor ja :o)
    Tradisjoner er fint.

  3. Akkurat det opplevde jeg igår også, -at det ringte på akkurat da jeg var ferdig med å støvsuge.

Legg igjen en kommentar

