Trekant – first things first

Jeg synes det er fint at NRK lager et program om sex. Jeg synes det er flott at jenter lærer orgasmeteknikk. Det er jaggu på tide! Men jeg undrer meg litt over hva NRK vil utover å drive folkeopplysning. Det er så voldsomt, så mye på en gang, og det får meg til å tenke på noe jeg opplevde for over ti år siden.

Vi hadde samlivslære med niendeklassingene våre. Noen mente det var fint at helsesøster og skolelegen skulle delta, og så ble det sånn. Hvorfor jeg ikke var like begeistret, kan vi ta en annen gang.

Men altså!

De hadde gruppearbeid ungene. Rundt om på skolen satt de i kladder og grupper og løste oppgaver, diskuterte problemstillinger. Plutselig kom tre gutter løpende inn i klasserommet til meg. Øynene var oppspilte og de hadde noe de bare måtte si.

– Hege, – han skolelegen, han kom bort til gruppa vår og spurte oss hva vi tenker om sånn analsex.

– OK, sa jeg. Hva tenker dere om det da?

– Vi sa ikke noe. Vi vet ikke enkli hva det er. Vi har ikke hørt om det.

Og så kom den replikken jeg aldri glemmer.

– Hallo, – vi har jo ikke en gang klina med noen ennå, jo. Åffer skal vi lære om sånne spesielle greier akkurat nå da?

First things first, tenkte jeg.

Det var bare det jeg kom til å huske på da jeg hørte diskusjonen om Trekant på Dagsnytt 18 i dag.

17 responses to “Trekant – first things first

  1. Jeg syns jo disse guttene var veldig klare i sin melding da. Det som kan være problemet blant unge er jo at de ser og hører om så mye som de ikke vet hva er, men som de etterhvert tror er normalt. Altså disse gutta VET at det er «spesielle greier», men det er det kanskje ikke alle som vet. Da blir det hele vanskeligere.

    • Nemlig, – det handler om tempo og takt, – som igjen er en annen måte å si first things first. Nå sier jo NRK at målgruppa er litt eldre ungdommer, – men nysgjerrigheten er nok størst hos de som er noe yngre, og jeg tenker at de kanskje blir litt vel invadert. På skolen tar vi det nok litt roligere. Ungene spør gjerne om ditt eller datt er normalt, og da velger vi gjerne å svare at det meste som er moro og frivillig er normalt, – men selv om noe er normalt, så er det slett ikke sikkert det er vanlig. Akkurat dette synes jeg Trekant glemmer.

      Jeg burde kanskje fortalt at jeg selv bare har sett små glimt av denne runden. Forrige gang hang jeg med hele veien.

  2. ENIG. Jammen er det ikke enkelt nei..

  3. Trekant burde i mye større grad handlet om grenser og hvordan vi kan sette grenser. Istedet blir grenser krenket og gjort til en morsom greie. Det sender ut signaler som gjør sekualitet og erotisk samspill enda mer komplisert. Hvorfor skal alt vises og være greit, som om det er noe alle gjør alltid. Den forsiktige, usikre tilnærmingen med kyssing og roting kan være nok, men Trekant bidrar til forventninger om at man skal kunne så mye mer, at det lille ikke er nok.

    Det er en balansegang opp mot å vise åpenhet og at seksualitet ikke er noe å skamme seg over, eller noe som må skjules.

    • Når en av deltagerne sier at han misliker å gjør det som er oppdraget, så strider det mot alt vi forsøker å formidle til unge mennesker:Kroppen er din. Ingen skal lure, lokke, tvinge, overtale deg til å gjøre noe du ikke er komfortabel med.

  4. Det er sandelig nye tider, Hege – da jeg gik i 7. klasse havde vi ½ times undervisning i seksualhygiejne, tror jeg, det hed. Vi gik fuldstændig uvidende ud i livet, og det er jo i hvert fald ikke rart …

    • Jeg husker ikke hvor mye vi lærte på skolen, Madame, men en del var det. Jeg var ung på 1970-tallet, – og det var i Opplysningstiden🙂

  5. Helt enig – man skal vente med den slags, til de unge mennesker er klar og selv bliver nysgerrige. Jeg tror det er utrolig vigtigt, at de får lov til at udvikle sig i deres helt eget tempo…….

  6. «First things first.» Der sa du det!

    Det kan vel tenkes at dette programmet hadde vært bedre om ungdommene selv hadde fått laget det framfor at de skal danse etter pipa til Moslet og Co.

  7. Jeg måtte spørge mig selv, hvordan jeg hørte ordet «analsex», men kan ikke huske det. Jeg kan derimod huske, at jeg ca. 10 skoleår læste en bog af Calvin S. Hall om Psykoanalyse af Calvin S. Hall – en bog, som stadig bruges som textbok i USA psykologi-kurser, og heri forklaredes behov-tanke-handling-tilfreds cyklus, (sult-putte-noget-i-munden-tygge-synke-mæthed) desuden forklaredes behovs-spænding og erogene zoner som biologiske fænomener der har at gøre med behov-cyklus. I den forbindelse blev det nævnt at Freud medtog flere områder af kroppen incl. analområdet som erogene zoner, om små børns sexuelle spændinger (vistnok fejlagtigt beskrevet som noget, der forekom i aldersbestemte perioder, men det er en mindre fejl). Men om selve parforholdets dynamik var der ikke meget at hente i den bog, man kan jo ikke forvente alting på én gang. Jeg husker det som en overordentlig sober bog.

    Litteraturen, kærlighedshistorier på film m.v. er bedre egnede til at give eksempler til forståelse af parforholdenes dynamik, det første møde, den første betagelse (sexuel overvurdering hedder det vist i Hall’s bok) – derfra er vejen kort til forståelse af parforholdets opfyldelse af det sexuelle behov, vil jeg tro.

    Med dette ville jeg sige, at jeg godt kan forstå at drengene var lidt forbavsede og ikke havde hørt om det og at man måske bedst forklarer det ved at forklare hæmninger inden man omtaler sexuelle aktiviteter, hvor man undgår graviditet.

    Jeg tror faktisk godt at man kan bruge ovst. skematiske curriculum for børn i de små klasser – afhængig af familiernes kultur og vaner.

  8. Og det er nettopp det, Donald: Parforholdets dynamikk, – et uttrykk jeg kan like. Selvfølgelig hadde ikke fjortenåringene hørt om analsex. Dette er ti – femten år siden. Men jeg kan love deg at dagens fjortenåringer er informert. Når vi har samlivslære på skolen og de skal stille spørsmål, så handler det ikke lenger om alt det som kommer først. Det gjorde det nemlig tidligere. Jeg gjentar: First things first!

  9. Seksualitet er en gave som skal være basert på respekt, tillit og trygghet, både i forhold til hverandre og til oss selv. Innenfor denne rammen er det hedligvis mange muligheter til å leke, utforske og eksperimentere. Det er et samspill eller dynamikk som Donald sier, og ikke en prestasjonssport. Den innebærer ulike tilstander av feks nysgjerrighet, samhørighet, spenning, tilfredshet, lek, glede osv, og noen ganger ensomhet og savn og andre mer kompliserte tilstander. Men det skal ikke være en «flinkis» arena med tilhørende evalueringer, det kan fort gå på bekostning av både gode rammer og gode tilstander,

  10. Så et av Trekantprogrammene i går kveld. Plutselig følte jeg meg veldig kjedelig og akterutseilt i en alder av 49 år, som aldri hadde hørt om Pet-play og Butplug med kattehale i den andre enden. Kjente meg litt som han tenåringen du forteller om i innlegget ditt, Hege.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s