Modellbygging og annet håndarbeide

Det er en kjent sak at det aldri kastes noe her i huset. På toppen av residensen, har vi Loftet med det rare i, – og der er det virkelig mye underlig. Noen ganger har jeg litt lyst til å kaste Thvs gamle ræl, – men da tenker jeg at han trolig har det på samme måte med alt mitt stæsj, – og så får det stå litt til.

Heldigvis for det.

Her for en stund siden gjenoppdaget Thv en gammel hobby. Da han var gutt, bygde han modellfly og biler. Mest aktiv var han da han gikk på ungdomsskolen, altså for over 40 år siden. Han hadde en bitte, liten raptus for tjue år siden også, men den er knapt verdt å nevne. Hele tiden har byggesettene stått på vent på loftet. Noen av dem er ferdig bygget, andre er halvferdige.

Da han kom hjem fra en kollegatur til York tidligere i høst, hadde han kjøpt seg et nytt byggesett. Det bare stod er i butikken og ropte på ham, og så måtte han svare. Etter den tid har ord som Revell, Airfix og Humbrol surret i lufta her i stua.

Det er ikke bare byggesettene som er bevart. Også den eldgamle oljemalingen er funnet fram, – 40 år gamle bitte, små bokser som fortsatt fungerer. Og ikke nok med det: En av de gamle penslene fra den gang da henger også med.

På loftet står det også 40 år gamle byggesett i ubrutte forpakninger. Ett av settene vekker gode minner. Det er en Spitfire, 1939 i skala 1/32 fra Revell. Da Thv var fjorten år gammel hadde han veldig lyst på dette settet, og hans far syntes også at det var et flott sett med masse detaljer. Han likte nemlig også å leke med byggesett. Lille-Thorvald sparte da lenge og vel, før han kjøpte Spitfiren i gave til sin far. Store-Thorvald startet å bygge det, men tiden strakk ikke til. Nå er flyet funnet fram, og snart står det nok på et bord nær meg. Det er nok å gjøre. Thv 55 år har litt større krav til nøyaktighet og historisk korrekthet enn Thv 14 år hadde.

Neste prosjekt er å finne et Mosquito jagerbomber. Det skal bygges som en tro kopi av det flyet Thorleif Heine Eriksen fløy under andre verdenskrig. Farger og merking skal være helt korrekt. Eriksen skjøt ned et Junkers 88 med denne Mosquitoen. Heine Eriksen var en barndomsvenn av min svigermor, og Thv fikk høre mye om ham da han var gutt. Jeg husker at hans kone og en av sønnene var i svigermors begravelse. Det Heine Eriksen er mest kjent for, er at det var han som hadde ansvaret for hele U2-affæren, – og det skulle komme til å ha store konsekvenser for ham. Etter at han gikk av som stasjonssjef på Bodø flystasjon, ble han ansatt i NATO i Oslo. Vi har forsøkt å finne stoff om Thorleif Heine Eriksen på nettet, men finner bare et par referanser. Hvis noen har noe å fortelle om ham, tar vi gjerne imot tips.

Bildet under her er hentet fra Digitalt museum, og det er Heine Eriksen til venstre.

Det blir jo rene historietimene av dette. Mellom oss sagt, det hender jeg lytter med et halvt øre til min kjæres forkjærlighet for detaljer. Riktig nok er jeg historieinteressert, men når Thv av og til legger i vei med lange foredrag om en eller annen bil, en flyver eller viktigheten av riktig farge i cockpit, – da skal det innrømmes at mitt interaksjonsarbeide består av mer eller mindre bevisstløse, jasså du!

Vi vurderer å melde oss på i konkurransen om Nord Europas kjedeligste ektepar, men selv synes vi det er ganske hyggelig, faktisk. Det er fredagskveld. TV-en står på, jeg strikker, Thv bygger.

Håndarbeide kalles det, visst.

13 responses to “Modellbygging og annet håndarbeide

  1. Kanskje dere ville få konkurranse av oss i den konkurransen der. Men koselig er det. Jeg strikker, han legger kabal på pc’en og vi ser tv. Typisk fredag.

    • Fredagskvelder er sofakvelder. Sånn er det.

    • Jan Lunde

      Halloi.
      Hvis dere vil ha info om Heine Eriksen kan dere ringe sønnen hans.
      Han heter også Torleif og har telefonnummer 90675227.
      Han er helt sikkert behjelpelig med masse info.
      Han er bosatt på Kolbotn og er en kamerat av meg.
      Hilsen Jan-Øivind Lunde

      • Hei Jan-Øivind. Vi vet om sønnen hans. En av sønnene var i min svigermors begravelse, men jeg vet ikke om det var ham. Vi kommer nok ikke til å ringe ham, – så viktig er det ikke, men det undret oss at det var nesten tomt på nettet. Han var jo en person det ville vært naturlig å finne en wikiartikkel om. Kan ikke heller du oppfordre sønnen hans til å lage en sånn artikkel og legge ut på Wikipedia? Det hadde vært morsomt.

  2. Jeg fik som 14-årig et Airfix byggesæt af Gustav Wasa som jeg skal have samlet ved lejlighed – og også en DC-3’er.

    Såvidt jeg ved, var Mosquito’en bygget af træ og var derfor sindssyg hurtig for datiden. Jeg har læst et sted, at piloterne oplevede det som om at flyet stod stille i luften, når de affyrrede kanonerne forrest. I nordmænd har en stolt historie i RAF.

  3. Så koselig! Og det motsatte av action trenger da slett ikke å være kjedelig..!

    Flott å høre at det er et bibliotek som fungerer på «din» skole også!

  4. Hvis det var en konkurranse ,ville vi være seriøse utfordrere til den tittelen. For meg hørtes det ut som en perfekt fredag, igrunnen.. De skal usedvanlig hyggelige fristelser til for at jeg skal rives vekk fra en fredag i egen stue. Lørdag kan forsåvidt være en annen sak…

    • Vi er nok mange påmeldte i den konkurransen,. Lisbeth. Og jeg er helt enig: Lørdag er en helt annen sak. Da er vi klare for litt action om sjansen byr seg.

  5. Thorleif Heine-Eriksen

    Hei «livetleker».
    Det finnes endel om min far på nettet. Du må bruke en kombinasjon av Thorleif Heine Eriksen og Thorleif Heine-Eriksen. Med og uten bindestrek.
    Du finner også sider med andre søkemotorer enn google.
    Det som lager det litt vanskelig er en dansk trener som heter Heine til fornavn og Eriksen til Etternavn.
    Det som gjør meg nysgjerrig, er hvem du er, eller hvem Thorvald er. Du sier at din svigemor var barndomsvenn av min pappa. Fra Horten, regner jeg med.
    Kan jeg spørre om hva etternavnet er?
    mvh
    Thorleif Heine-Eriksen

  6. Jeg heter Thorvald F. Munch-Møller og er sønn av Gerd og Thorvald Munch-Møller. Han var doktor i Fredrikstad.Jeg vet ikke om det var min mor eller min far som først kjente foreldrene dine. Begge er døde, så jeg kan ikke få spurt… Jeg husker blant annet at vi besøkte dere på hytta på Hvaler en gang, og jeg mener at dere var hos oss i Oksrødkilen i den lyseblå eller lys grønne speedbåten. Moren din og den broren din som gikk i børsemakerlære var i mor sin begravelse.

  7. Thorleif Heine-Eriksen

    Hei Thorvald-
    Jeg la deg inn på Facebook. Mamma fotalte hvem du var når jeg nevnte denne seansen. Ja, jeg husker at vi besøkte dere i Fredrikstad. For endel år siden..🙂
    Thorleif

Legg igjen en kommentar

