Don’t ask what the Nobel Committee can do for you

Hvorfor kan ingen hjelpe den mannen? Han er verken min kopp te, min politiker eller noe annet i nærheten av meg og mitt, – likevel får jeg vondt av ham. Er det ingen som kan hviske ham noen ord i øret, fortelle ham hva han burde gjøre når antennene hans svikter? Det hevdes at noen mennesker skylder sosial intelligens!

Det aller første noen burde lært ham, er at det er lurt å gi seg når man er på topp, – i det minste mens man fortsatt har æra i behold. Og selv om jeg ikke ser mye ære i Carl Ivars politiske virke, så har han vel partifeller. Carl Ivar Hagen var primus motor og frontfigur i Frp i så mange år, at noen burde hatt anstendighet nok til å ta ham i en velment skole. Nå er det for sent. Skaden er skjedd og han kommer til å gå inn i historiebøkene som sutreren, han som ikke forsto hvorfor han var politiker.

For det er nettopp det. Selv om man har vært elsket i Frp, er det ikke sikkert de samme Frp-folka synes han ville være et funn for Nobelkomiteen. Siden ingen foreslo ham, synes de tydeligvis ikke det. Og så er det dette demokratiet, da, – avstemminger og sånn. Han ble vraket igjen, Carl Ivar Hagen. Og det er ikke lenge siden sist. Ved valget i høst, fikk han også et slag i ansiktet. Ihuga Frp-ere hadde visst trua med å stemme Høyre for å unngå å få gamle Hagen som ordfører i Oslo, og da Hagen hørte det, trakk han sitt kandidatur. Nå er det ingen skam å tape for Fabian, og alle andre enn Carl Ivar ville forstått at han hadde tapt den kampen før den begynte.

Og nå var det altså en plass i Nobelkomiteen han ville ha. Jeg har grått de siste ukene, fortalte han i dag. Grått! Men man kan ikke grine seg til et verv, Carl Ivar. Hvordan kunne han finne på å fortelle noe sånt? De visste jo at jeg så gjerne ville ha den posten. Og nå melder jaggu Eli seg på også. Det er dårlig gjort mot Carl å vrake ham. Han kunne fått den plassen i Nobelkomiteen, – han hadde fortjent den, sier hun, – som om en plass i Nobelkomiteen er en påskjønnelse for lang og tro tjeneste, noe man skal smykke seg med. Og ingen av de to sier stort om hvorfor partiet burde gått omveier for å få ham inn, – ja, bortsett fra at han selv mener han ville vært et korrektiv til Jagland. Vi husker det var en gang han ville bli stortingspresident også. Hjelpes meg, – hva blir det neste?

Hvor er de alle sammen, – alle de som vil Carl Ivar vel, de som burde minnet ham om at å være politiker er å tjene folket, og at noe av det samme bør gjelde for medlemmene i Nobelkomiteen? Kunne de ikke beskyttet ham mot hans indre pinlige, flaue, kleine, patetiske, stakkarslige Carl Ivar?

Don’t ask what the Nobel Committee can do for you, but what you can do for the Nobel Committee

– eller noe sånt.

11 responses to “Don’t ask what the Nobel Committee can do for you

  1. Er’kke så greit

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om til og fra

  2. Dette var ingen verdig opptreden. Kjente jeg ble litt irritert over at han (og kona) fikk så mye mediaoppmerksomhet når alt de gjorde var å klage og sutre. Synes dette var en dårlig vurdering av hvilke nyheter vi trenger. Landet vårt ville sett ganske annerledes ut dersom folk fikk det de ønsket seg, bare de ønsket seg det nok.

    • Det kan du si, Lammelåret, men jeg mente det faktisk da jeg skrev at jeg har vondt av ham. Selv om det meste av det han står for er fjernt fra mitt ståsted, gjør det vondt å se en mann (-og kona hans) ødelegge sitt eget ettermæle på den måten. Han har da ikke hatt så dårlig dømmekraft før? Hvordan kan han gang på gang hevde at han skal ha diverse poster fordi han fortjener det, – ikke fordi han er rett mann på rett plass? Underlig!

  3. Noe som overhode ikke har med denne bloggposten å gjøre, men jeg spør likevel. Tror det var i denne bloggen for lenge lenge siden jeg fikk oppskriften på hvordan få bilde med i kommentaren. Et bilde som «tilhører» mailadressen. Jeg skulle så veldig gjerne ha skiftet mitt bilde men kan ikke huske hvordan jeg fikk det opprettet! Noen som husker?

    • Jeg tror ikke det var her, Anne, – og jeg er ikke så god på sånt. Mitt bilde følger min adresse fordi det er det bildet jeg har lagt inn som profilbilde her på WordPress. Det kommer opp over alt hvor jeg kommenterer. Jeg ser at du ikke er lenket til en blogg, og da vet jeg ikke. Jeg gjetter på at du ble bedt om å legge til et bilde første gang du kommenterte, – og det går helt sikkert an å endre på det, men bikkja er søt den🙂

      Noen andre som kan hjelpe Anne?

      • Man kan opprette en egen Gravatar på http://nb.gravatar.com/ Man får da et bilde som følger deg rundt på blogger og andre nettsteder som støtter Gravatarer uten at man må ha en egen blogg.
        Man kan også sette opp Google-kontoen sin slik at den viser profilbildet når man kommenterer på andre nettsider, blogger osv. Krever at man er innlogget på Google/g-mail/Google+

  4. Hurra, hurra og takk. Det var gravatar🙂

    Jo takk, bikkja er søt hun, men det er ikke alle kommentarer som den passer helt til. Dessuten så er variasjon ganske greit🙂

Legg igjen en kommentar

