En dag på kontoret

En fin – fin dag har det vært, – en av de beste. Undervisningstimene kom tett i tett, men det er ikke alltid en ulempe. Er man i siget så seiler skuta av seg selv. Jeg vet ikke hva jeg liker best, men det er noe med tempoet, sola som flommer inn gjennom vinduer i tak og vegger, blide kolleger og viltre unger. Tenk å åpne døra til et grupperom og bli møtt med sånne strålende jentesmil som dette. Det gir jo energi nok for mer enn én novemberdag.

Det har stått på Den franske revolusjon i dag. Forelesning. Det er moro med forelesninger, – i hvert fall om Den franske revolusjonen. Krydret med litt Aksel von Fersen, – han er mitt yndlingskrydder, og en dæsj Sofia Coppola blir den lettfordøyelig.

Elevene sprer seg i et tynt lag utover i skolebygget, og jeg rusler rundt og nyter synet av dem. De finner seg kriker og kroker der de kan sitte sammen to og to. Noen sniker seg til litt akkompagnement fra iPhonen sin. Vi har en avtale. Den kalles 20/80 og handler om den prosentvise fordelingen mellom koseprat og jobb. Det går for det meste greit, og når det sklir ut, haler vi voksne dem på plass igjen.


Vi er mange voksne som synes det er fint på jobb. Selv når bena svikter og kroppen ikke er helt samarbeidsvillig, er det likevel sånn at noen heller vil være i virksomhet på skolen enn sitte hjemme med benet på en stol. Det legger lista høyt for kollegene, men det har ingen vondt av. Dessuten lærer det ungene våre at man ikke skal gi seg så lett.

Selv om sola skinner, er ikke alt bare solskinn. Jeg har rukket både å undre meg og å irritere meg i løpet av dagen, – men hva det dreier seg om kan vi ta en annen dag. Med så mange oppgaver og så mange mennesker i sving kan ikke alt være friksjonsløst. Det går unna på mer enn en måte, – og egentlig liker jeg den delen av jobben også, – i rimelige mengder.

De fleste dager på jobb er fine. Hvorfor denne føltes så ekstra fin, vet jeg ikke. Kanskje hadde jeg sovet nok, kanskje sto adrenalinpumpa mi åpen litt for lenge, kanskje var det sola. Lunsj og skravlings på lærerværelset er heller ikke feil.

Ryktet sier at det kommer en arbeidsdag i morgen også. Jeg er heldig sånn.

3 responses to “En dag på kontoret

  1. Så deilig!
    Fint at ikke hver dag er lik. Og at du evner å registrere at det varierer. Stor kunst det der. Heia hverdagene!

Legg igjen en kommentar

