Her var det stille

Det skal aldri være en plikt å blogge, men jeg vet av erfaring at det finnes en smertegrense for hvor langt det kan gå mellom postene, – om det også skal finnes lesere, mener jeg. Og jeg vil ha lesere. I over fire år blogget jeg hver dag. I det siste har det vært stillere.

På bloggen.

Ikke i livet.

Vi har hatt høstferie og jobbet lange dager med å pusse opp gangen, rydde hagen, gjøre skolearbeid, – og kost oss ditto dager med å se TV, våkne uten vekkerklokke, spise får-i-kål og ha det deilig.

I kveld har jeg hatt besøk – redaksjonsmøte for Soroptima. Kjapt og effektivt ble novembernummeret komponert, – og så har vi hygget og pratet.

Blogging er fint, men det er så mye annet man også kan bruke livslysten sin på:

Asfalt

Gå bak unge gutter
se på lange skritt
tatt av unge ben
kraft i hasene under knærne
svai i ynglingehofter
det går som en plystretone
langs lange unge lår
et stykke natur, helt gratis
å se på

Magli Elster (- fra Sekundene, 1971)

12 responses to “Her var det stille

  1. Ja det er ikke altid at læserne kommer når man har brug for dem – men du får nu mange gode kommentarer alligevel. Jeg tror som du at der er en grænse for hvor lange pauser, man kan have uden at miste læsere; men jeg tror også at det kan skræmme nogle af læserne, hvis der er lange indlæg, som handler om flere ting på én gang. Det bedste er nok at give et livstegn med jævne mellemrum – og så ellers skrive for sin fornøyelses skyld 🙂

    • Nå handlet dette ellers ikke om mengden kommentarer, Donald, bare om antall lesere. Det er ikke alltid de to størrelser henger sammen. Tenk om alle hadde kommentert, du. Jeg skriver for min fornøyelses skyld, – men var det bare derfor, så hadde jeg jo ikke publisert det.

  2. Blir noen ganger sånn, at man rusler bak guttene og ser på svaien i hoftene…
    Og det blir noen ganger sånn at bloggen blir salderingspost for resten av livet. Sånn er det bare, iallfall så lenge jeg ikke får innvilget søknaden om 48 timers døgn og mindre søvnbehov. Men i dag ble iallefall Kunnskapsprøven i pedagogikk unnagjort, den har ligget som en mare nå siden i vår. Nå er det bare ørten andre arbeidskrav som skal skrives, men heldigvis med tastaturet på fanget i godstolen og ikke på skolen.

    Ha en fortsatt fin dag 🙂

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om skam og formater

  3. Da lurer jeg på hvor mange lesere du definerer som få?

    Det er to type lesere: Den ene som søker seg til bloggen og de andre som kommer til den via søkerord. Den siste gruppen sørger for at det alltid er noen som kommer innom, heldigvis.

    Som tidligere Klikker er jeg vant med en del tause lesere og synes fremdeles det er uvant med mange kommentarer og få tause. Kombinasjonen er fin. Liker veldig godt kommentarer som ofte gir hovedinnlegget mer mening og utdyping. (er storfornøyd med leserne mine! bare for å ha sagt det)

    Men det betyr også en del hvor mange som leser, kanskje fordi jeg har en lite besøkt blogg til sammenlikning?

    • Jeg vet annelig ikke hvor mange lesere man må ha for å regne det som mange, men jeg vet at flere av de bloggene jeg leser både her i Norge og i Danmark har flere tusen klikk om dagen, – og jeg ser jo at de har en vanvittig kommentarmengde. Jeg har aldri funnet ut hvordan jeg kan vite hvilke klikk hos meg som er unike, bevisste lesere, men det vanlige hos meg har vårt mellom 4 og 500 klikk om dagen. Rekorden var oppunder 800 på en dag. Jeg ser at det er folk som leser, rett og slett fordi det handler om hva jeg skriver om. Noen poster trigger flere klikk, for å si det sånn. Den morsomste er jo den posten som het «Gruppesex»,. – den er uhyre populær sånn i kveldinga, – og jeg flirer når jeg tenker på dem som kommer innom. Den handler nemlig om frosker i en dam 🙂

      Jeg synes selv jeg har veldig få kommentarer, men det kan jeg ikke gjøre noe med. En blogger kan ikke kreve noe som helst av sine lesere. Jeg får faktisk flere muntlige enn skriftlige kommentarer på bloggen min enn jeg får vanlige kommentarer. Elever, foreldre i klassen, kolleger, familie og venner forteller meg når de har lest noe de har likt, – og det er jo hyggelig, – selv om jeg må få lov å ønske at flere hadde gitt et lite pip.

  4. Benedicte

    Jeg er blant dem som har stor glede av det du skriver. Har fulgt deg lenge; den varme vennligheten du formidler i tekstene dine er god for sjelen.

    Jeg driver med utdanning av lærere. Og ønsker meg lærere som deg.

    • Takk for en hyggelig kommentar, Benedicte, og takk for at du kommenterte. Jeg er en heldig lærer. Skolen min er veldrevet og kunnskapsrette. Vi har et utrolig varmt og vennlig miljø som fører til ivrige lærere og fornøyde unger, – og så blåser det litt rundt hjørnene innimellom.

      🙂

  5. Jeg har det fuldstændig lige som dig! Jeg indrømmer gerne, at jeg vil have læsere…. det er derfor jeg blogger! Jeg ved godt, at der er nogen som hævder, at de udelukkende blogger for deres egen skyld – fint nok! Men det gør jeg ikke!

    Jeg ville ønske, at jeg kunne skrive noget hver dag, men det har jeg ikke energi til. Og jeg oplever vist heller ikke så meget….. 😀

    • Man må ikke nødvendigvsi oppleve noe på utsiden for å ha noe å skrive om, . men man må ha lyst, tid og krefter til å skrive. Jeg har lyst og krefter, – men mangler av og til litt tid.

  6. Etter 1/2 år med blogging merker jeg at dette tar tid. Nå er jeg ingen pc-ekspert, så ting tar tid. Men du verden så gøy det er. Og så lenge det er gøy, så fortsetter jeg. Hvor lenge det fortsetter å være gøy? Hvem vet.

    Imponert over hvor lenge du har holdt på med blogging Hege, og hvor grundige og informative mange av bloggpostene dine er. Forstår godt du trenger et hvileskjær innimellom.

    God helg da :o)

Legg igjen en kommentar

