Udir did it again – and again and again

Egentlig er det vel en kjent sak at jeg har gitt opp Udir for lenge, lenge siden, – men det bryr vel Udir seg katten om. Dessuten: gir opp og gir opp! Så lenge jeg er ansatt som lærer i norsk skole er jeg nødt til å forholde meg til dette Udir-monsteret med ujevne mellomrom. Nå er vi igang med en ny runde forbannelse. Hva slags ord min kjære kollega brukte om Udir da han skrev på Facebook her om dagen, egner seg ikke på trykk på en pen og dannet blogg. Ikke at de ikke hadde fortjent det.

Denne gangen handler det om de nasjonale prøvene. Forrige onsdag hadde hele åttende trinn nasjonale prøver i lesing. Det er vi norsklærere som skal rette prøvene og taste dem inn i Udirs system. Hver elev har avgitt 42 svar på 27 sider, og alle disse svarene skal tastes inn i et skjema i Udirs nettsystem, Pas. Jeg har 53 elever, og kolleger som er ferdige med jobben forteller meg at jeg kommer til å bruke nøyaktig seks timer på jobben. Greit nok. Resultatene skal være inne 1. oktober, omtrent to uker etter at vi hadde prøven.

Vi som skal rette får brukernavn og passord i Pas-systemet, vi logger oss inn og gjør jobben. Flere kolleger har sittet på skolen til både ni og ti om kvelden denne uka. Det handler om å bli ferdig. Alle forteller om det samme problemet: De taster inn oppgave etter oppgave, blir ferdige med en elev, trykker lagre – og så skjer det: Systemet henger; – om og om igjen henger det. Det var etter et sånt heng min nevnte kollega sprutet sin galle utover hele venneskaren på Facebook, men han er i hvert fall ferdig med jobben nå.’

Hva så med meg? Jeg har ikke tastet inn så mye som et halvt resultat. Jeg får nemlig ikke anledning til å registrere noe som helst. Brukernavn og passord er i orden, og jeg kommer inn i systemet. Så er det stopp. Når jeg ber om å få registrere resultatene, blir jeg avvist med en melding om at jeg ikke har tilgang. Siden Thv var på tur i helga, hadde jeg planer om å få jobben gjort før vi starta ei ny uke. Den gang ei. Mandag prøvde jeg igjen. Nope! Ingen tilgang for denne læreren. Det har blitt ringt og mailet inn klager og spørsmål til Udir, fylket og kommunen. De er bare måtelig interessert. OK, jasså, kommer ikke inn, nei. Vi ser at skolen har registrert brukeren. Vi skal se på det. Vi ringer tilbake senere.

I dag er det onsdag, og jeg er ennå ikke inne.

Arrrrgh!

På vei hjem fra jobben i dag hører jeg på nyhetene at de nasjonale prøvene i matte for 5. klasse er avlyst på grunn av tekniske problemer. Tenk det, Hedda! Og så de prøvene som er så viktige da, gitt! På nettet fyker vi fra det ene nettstedet til det andre, og det går som ål i snørr. Hengende sider forekommer sjeldnere og sjeldnere, – bortsett fra hos Udir og Pas. Pussig det der! Det må da være pinlig for Udir at finn.no får til det de ikke mestrer.

Jeg skal reise bort i helga. Det betyr at jeg får veldig kort tid på å rette prøvene, om jeg i det hele tatt får anledning til å gjøre det.

Kan noen gi Udir en bolle?

10 responses to “Udir did it again – and again and again

  1. Å kjære vene, jeg kjenner at det koker i topplokket bare av å lese om det. Gaaah. Bolle herved oversendt til Udir. En svær en.

  2. Har brød i ovnen, hjelper det? I mangel av bolle?

  3. Det er rigtigt at flere og flere ting fungerer som «ål i snørr»! Men det er ikke ensbetydende med at IT-stenalderen er gået over til bronzealder,
    Statsadministrationen mangler IT-kompetencer sagde man i DK da de store skandaler begyndte at rulle. Man forlader sig på at en leverandør har expertise og kan gøre det, de lover. Når jeg forsøgsvis har nævnt, at IT-branchen er kriminel, ser folk på mig som om jeg har paranoia, og jeg ved godt at jeg er tilbøjelig til at udtrykke mig spidst, så jeg trækker lidt på smilebåndet og retter til «dele af IT-branchen er kriminel – tænk på Stein Bagger (svindler) og tænk på de store skandaler, tænk på lønskandalerne den store stats-leverandør CSC». Nåja, det er jo ikke undtagelser, tænker nogle.

    Men det er ikke undtagelser. Det er flertallet, og de seriøse leverandørers høje priser er ikke nogen garanti for, at de har kompetente medarbejdere, som løser vanskelige opgaver uden at gå fejl af 1) datarepræsentation 2) sikkerhed 3) performance bottlenecks 4) preventiv eller defensiv programmering, som gør noget ufarligt når systemerne fejler.

    Som bruger gør man klogt i at være skeptisk. PRØV systemet før man bruger timevis på at taste ind.

    Som ansat/bruger af systemerne bliver man anset for at være «ignorant» eller kværulant, når man gør opmærksom på en fejl. Man er «den lille». Derfor må man være defensiv og ikke bruge tid på systemer/programmer/hardware som ikke er kørt ind.

    Fra min vinkel er det omvendt problematisk at den system-ansvarlige, som er forsigtig, bliver anset for ikke at vide «hvor smart det kan gøres.»

    • Du forstår deg jo på dette her, Donald. Det er mer enn jeg gjør. Jeg vil bare at det skal fungere så jeg får gjort jobben min.

  4. Jeg kan godt forstå at du er vældig frustreret….. det er vi jo alle sammen når computer og internet ikke virker. Men det er selvfølgelig endnu værre, når det er arbejde som man skal have afsluttet.

    Men jeg håber du kan skubbe det bort, så du kan nyde weekenden uden at tænke på jobbet.

  5. lisbeth58bula

    Jeg skal ikke si hva jeg sa/gjorde da vi rett før oppstart av elektroniske engelskprøver fikk beskjed om tekniske problemer – og etterpå nok en beskjed om at det hele ble avlyst. Men jeg kan si at når de sa vi kunne ta prøven i uke 46 og da for pedagogiske formål…kun..- da sa jeg: skulle ønske det var nettopp DET som hadde vært hensikten med det… Og jeg sa det tørt. Det støva…er jeg sikker på!

    • Ja, for de er faktisk flotte disse testene, – til pedagogiske formål. Nå logger jeg inn via en kollega, – så får jeg registrert ungene mine, sånn at vi kan være med på den landsomfattende konkurransen. For det er visst det disse prøvene har blitt redusert til å være.

Legg igjen en kommentar

