Under overlaken

Jeg deler seng med en veldig varm mann. Ja da, – han er heit også (- eller het, som vi sier her i Fredrikstad, med det er liksom ikke helt det samme som heit), dessuten er det en helt annen historie. Det er altså sånn at han blir så fryktelig varm når han sover. Det hender jeg kjenner det jeg også, særlig om sommeren. Når man sover under skråtak i andre etasje, hjelper det lite at vinduene står åpne. Vi har deilige dyner, men uansett hvor tynne og lette de blir, er det i meste laget for min kjære. Å sparke av seg dyna er ikke et alternativ. Der kommer psykologien inn. De fleste av oss liker å ha et eller annet å dekke oss med. Det gir trygghet. Kjæresten min løser problemet med å hente seg et tomt dynevar, og så sover han under det. Det burde ikke være noe problem, men det er det for meg. Mannen og jeg er nemlig ikke helt enige om betydningen av estetikken i hverdagen. Når han henter seg et dynetrekk, så passer det alltid dårlig til dynene. Det ser ikke pent ut.

I sommer fikk jeg en ide. I gamle dager hadde folk noe som het overlaken. Det lå under dyna og ble bretta over den. Hensikten var å beskytte dyna mot kroppsvesker og alt som kunne besudle den. Dyner var tunge å vaske. Da jeg var baby fikk jeg et sånt overlaken av ei grandtante, og mamma brukte det i vogna mi. Da Marthe og Henrik var små, arvet de det, og jeg brukte det i vogga. I det gamle albumet fant jeg et bilde av Marthe som ligger under det gamle overlakenet. Det er ikke lett å se, men det er pyntet med tre nupperellerosetter, som er felt inn. Det morsomste med bildet er egentlig det vi skimter i øverste venstre hjørne: En ung mamma som ikke kan se seg mett på den deilige ungen sin.

Et sånt overlaken har ingen praktisk betydning på ei babyseng lenger, men pent er det, og pent betyr også noe.

Overlaken er sydd i hvitt lerret. De er ofte pyntet med blonder, heklet mellomverk, kniplinger eller engelsk broderi, og så har de brodert monogram. Den gangen de var vanlige, ble de sydd av unge jenter og lagt på vent i brudekista. I våre dager hender det noen finner dem fram og syr gardiner av dem. De er å få kjøpt for en overkommelig penge i mange antikvitetsbutikker av det slaget som fører tekstiler. Jeg husket at mamma hadde noen sånne liggende, og jammen fikk jeg dem da jeg spurte. Fire stykker fikk jeg, to med engelsk broderi og to med hekla mellomverk. Alle har brodert monogram to har til og med min forbokstav.

De er utrolig forseggjorte. Det er for eksempel umulig å se forskjell på vrange og rette, og monogrammet er brodert på begge sider. Nå er de vasket, bleket og strøket, – og i helga la jeg dem på sengene våre. Det ble penere enn pent! Kanskje litt vel nusselig og romantisk, men ikke mer enn at det holder seg på den positive siden. Og jeg gjetter på at du forstår hensikten.

Nå kan Thv sparke av seg dyna så mye han vil, og så kan han ligge under kjølige, hvite overlaken. Jeg har faktisk foretatt samme øvelse selv. Deilig.

Soveromsestetikken er opprettholdt.

6 responses to “Under overlaken

  1. Vakre håndarbeider! Og nydelig baby og jammen søt pusekatt der også. Sånn har vi hatt det også med katter i sengene, selv hos ungene, men jeg har passet på som en smed da🙂

    • Du skal tro jeg passet på kattene. De to vi hadde den gangen var bitte små, så det gikk, men da nestemann lå i vogga, var de blitt store. Det kan være skummelt det der.

  2. Herlig🙂

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om Fandens beregning av sitt publikum

  3. Nå det er Marthe, som ligger i den fine barneseng med broderet sengetøj – hvor er det sødt. Jeg synes også det er sødt at katten har rullet sig sammen og moderen står og kigger på🙂

Legg igjen en kommentar

