Penger tjent

Det bedrives altså maling i heimen om dagen. Det er dører og vinduer som får unngjelde. Jeg har aldri tenkt på at dørhåndtak blir slitt, men det blir de altså. Våre ble innkjøpt da vi gjorde den store renoveringa av huset tilbake i 1986. Den gangen var jeg strålende fornøyd med dem. Der er fortsatt greie, men altså veldig slitt.

For en gangs skyld bestemte jeg meg for å kjøpe noe nytt. En kollega som holder på å pusse opp et hus på omtrent samme alder som vårt, viste meg en gang noen skikkelig lekre. De ligner litt på dem vi har, men altså i krom og sort. De kommer i flere versjoner. Her ser du tre variasjoner over samme håndtak. To av dem er i krom, og ett er forniklet.

Et av disse vil jeg ha, tenkte jeg, – inntil jeg så prisen. Det billigste kostet 850 kroner, det neste 1012 kroner og det dyreste 1823 kroner (Du kan jo gjette hvilket som er det billigste, og hvilket som er det dyreste). I huset vårt er det sju dører med vanlige dørvridere. Det betyr at det ville koste meg grovt regnet mellom 6000 og 13 000 kroner å bytte ut de gamle. Ikke tale om! Og så jeg som trodde dørvridere var billige, men en kikk på nettet viste meg at de kan komme opp i astronomiske priser.

Håndtakene må uansett ut nå som jeg pusser opp dørene. Ikke bare var de slitt. De var sktne også. Når du ser på bildet over her, tenker du sikkert at dørene våre også er veldig skitne. Der må jeg forsvare meg. Med ett unntak er dørene rene, men jeg klarte altså å ta bilde av kjellerdøra, da jeg skulle vise fram et dørhåndtak, og kjellerdøra var skitten. Jeg hvisket min kjære noen ord i øret, og så sendte jeg alle dørvriderne ned i kjelleren sammen med ham. Hvor vanskelig kunne det være, liksom?

Det var lett, skulle det vise seg. Litt arbeid måtte til, men timelønna ble god, for å si det sånn. Riktig nok er de fortsatt ikke forkrommet, men svarte er de, – og en av to er heller ikke verst.

Penger spart!

6 responses to “Penger tjent

  1. Det ble veldig fint!
    Det er helt til å bli flat av, hvordan enkle ting som dørvridere er priset. Jeg hadde et par visjoner om hvordan det skulle se ut, da vi bygde her, men da jeg fikk sjekket priser, tok jeg og jekket meg ned et par hakk 😆

    Jeg gjetter at det nederste av de du viser er dyrest. Ellers aner jeg ikke😀

  2. Jeg syns dine er finere enn de du viser fra nettet.
    Liker de sånn litt shabby.

  3. Jeg er veldig fornøyd med dem selv også.

  4. Jeg er enig med Elisabeth, meget finere med messing end krom!

    • Så bra, – siden det er messing jeg har. Jeg var nemlig litt skuffet over at jeg ikke skulle kjøpe nye i krom. Det ble pent, – det ser jeg.

Legg igjen en kommentar

