Musa mi

Her i huset er det Thv som er den verktøygale. Han elsker verktøy, særlig de som går rundt og lager lyd. Kan han finne en unnskyldning for å kjøpe noe, så gjør han det. For et par år siden kom han for eksempel hjem med et lite lekkert etui. Det inneholdt forskjellige bits til en overhåndsfres. Saken var bare den at vi ikke hadde noen sånn fres, men det syntes visst ikke mannen var noe problem. Etuiet var lekkert, bitsene praktiske (- om man nå hadde hatt en fres!) og dessuten kostet det nesten ingen ting. Et år senere kom han hjem enda lykkeligere:«Har man klave, får man ku!» ropte han triumferende. Han hadde nemlig funnet en fres, superbillig, helt sikkert praktisk, – og bitsene hadde han jo fra før, et eller annet sted nede i kjelleren.

Selv om jeg vet det er nytteløst, forsøkte jeg forsiktig å spørre når i all verden vi trenger en overhåndsfres, – men det ledet bare til et langt foredrag om dette verktøyets fortreffelige og uanede bruksområder.

Ett år til gikk. Nå i vår skulle han kle en del av bakveggen vår. Den gamle panelen er fra 1927, og en kopi var innkjøpt fra et sagbruk. Nå var det bare sånn at den nye fjæra på panelen var 2 milimeter for tjukk for den gamle nota. Og resten skjønner du. Overhåndsfresen ordnet saken så lett som ingen ting, og mannen fikk bevist at ethvert møblert hjem må ha en overhåndsfres.

Selv er jeg den lykkelige eier av et eneste verktøy, ei mus. I tillegg til å male vegger innendørs, er det også min oppgave å utføre de mer forfinede malerjobbene her i huset. Denne uka har jeg for eksempel malt fire dører og seks vinduer. Det er en utfordring å pusse gamle dører og vinduer. De har profiler og fyllinger. Rette vinkler, kriker og kroker gjør det vanskelig å komme til. Det er der musa mi kommer inn. Den pusser hva det skal være.

Jeg lurer på hvor mange ganger disse vinduene har vært pusset ned de siste 84 åra. At det er mange, kan man se når man går nær innpå. I hjørnene er profilene pusset nesten helt ned. Det er noe av sjarmen, synes jeg. Jeg husker ikke når jeg fikk musa mi, men den er ganske gammel. Noe tyder på at jeg snart må kjøpe ny. Etter lang tids bruk virker det som om den gir opp ånden, og jeg får den ikke i gang igjen uten å banke og trykke på den. Det må være dårlig kontakt et sted der inne. Like entusiastisk som Thv blir jeg aldri, men jeg må si det kiler litt i magen med tanke på å kjøpe ei ny mus. De nye modellene har alltid noen finesser som de gamle mangler.

12 responses to “Musa mi

  1. Jeg har det nok lidt lige som dig. Behovet for en overhåndsfræser har aldrig været særlig udtalt. Men spørgsmålet er, om man kan klare sig uden. Det ser jeg nu.
    Men er der også noget, der hedder en underhåndsfræser?
    Det må jeg jo lige have styr på, inden jeg investerer?

    • Noen steder kalles den en overhåndsfres, andre steder bare en fres. Jeg har flere ganger spurt min kjære om det finnes underhåndsfreser. Han sier nei. Min mus derimot, – den ville også egne seg godt til å pusse litt på en sykkel.

  2. Det var en ide for mig! Nu ved jeg hvad jeg skal have i fødselsdagsgave🙂 En slibemus fra Black&Decker!

  3. Mon jeg kan få Monsieur til at male alle vores vinduer, hvis jeg køber det rigtige værktøj til ham?
    Det glæder mig meget, at du kommer til vores blogtræf, Hege!

  4. Morsom mus. Feminin.
    Har sett hos venninne som nylig er blitt skilt at det finnes damedriller. Hendig liten sak det også :o)

    • Det er faktisk litt fornuft i dette med dameverktøy. Jeg har ganske små hender, og da er det viktig at verktøyet ikke blir for stort for hendene mine. Musa er akkurat passe.

  5. Jeg er håbløs med værktøj! Håbløs!
    Men jeg tror, at man er nødt til at lære det. Jeg overvejer at købe en boremaskine! Æv…. der er så meget andet, som jeg hellere ville bruge mine penge til!😉

Legg igjen en kommentar

