Udødelige epler

Jeg er ikke helt sikker på når vi kjøpte disse eplene. Antagelig var det en gang midt i juni. Vi dro til Sicilia 23. juni, og da lå de i kjøleskapet. Der ble de liggende til et stykke ut i juli, jeg tror de ble tatt ut den første eller andre uka vi bodde på hytta. Etter den tid har de ligget på kjøkkenbenken, altså i minst fjorten dager. Ettermiddagssola skinner inn på den benken, og det blir veldig, veldig varmt.

Sånn så de ut da vi kom hjem. De var fortsatt faste og fine å ta på, og skallet var bare antydningsvis skrukkete. I prinsippet kunne jeg satt tennene i dem, men jeg orket liksom ikke tanken.

12 responses to “Udødelige epler

  1. creepy! veldig, veldig skremmende….

  2. Jeg gad nok at vide, hvad de har været udsat for. Bestråling?
    I DK klager bagerne altid, når de går over til danske jordbær, for de kan jo rødne!
    Det sker ikke for de hollandske. De kan holde sig friske i dagevis.

    Spis norske/danske æbler. De har en naturlig og kort holdbarhed.

    Kan du se, hvilket land dine æbler stammer fra.

    • Jeg glemte ¨å se etter opprinnelsesland. De var jo forsynt med en klistrelapp. Jeg synes også det er merkelig at de har hodt seg så lenge.

  3. Det verste er vel at de er fra i fjor til og med😉

  4. *rådne -ikke rødne🙂. Undskyld slåfejlen.

  5. Det er ikke det spor merkelig. Kjølig og mørkt kan epler stå seg helt fint i månedsvis. I varme og sol noe kortere, men to uker er barnemat. Eplene er helt trygge å spise.

  6. Fyttirakker’n! Det er jo helt kunstig. Tenker på hva slags gift de må være sprøyta fulle med for å holde seg slik i så lang tid. Skeptisk til å spise slikt gitt.

  7. Tja…. både ja og nej! Moderne æbler er vel nok sprøjtet med et eller andet. Men æbler kan altså holde sig vældig længe under de rette betingelser og det er fx et køleskab.
    Mine gamle bedsteforældre gemte altid æbler på loftet og her kunne de holde sig det meste af vinteren uden at blive rynkede eller gamle. Alligevel må jeg indrømme, at jeg ofte reagerer lige som dig.

    • Jeg vet jo at de lagret epler i gamle dager. Men da lå de i en kjølig kjeller, en og en på et avispapir i en hylle. Disse har liget i 30 graders varme i et par uker. Det er da noe annet.

Legg igjen en kommentar

