Skal jeg begynne å grue meg alt?

Hvert år må vi male noe på hytta, – noen ganger mye, andre ganger lite. I år var det lite. Innsiden av rekkverket på den store verandaen skulle males, – det var alt.

Det er lett å se når jeg må til pers. Overflaten er matt og malinga flasser. Denne gangen startet jeg med å høytrykkspyle hele sulamitten. Noen sier det ikke er bra for treverket, men med den gode luftinga vi har oppe på toppen hos oss, tørker treverket fort opp igjen.

Så er det bare å skrape, skrape, skrape, skrape! Det er ikke det morsomste jeg vet, og dessuten er det tungt for de små, feminine armene mine. Heldigvis hadde jeg god tid, og kunne spre jobben over flere dager.

Hytta males med Drygolin oljemaling. På verandaen bruker jeg Drygolin oljedekkbeis. Maling på to sider av en bord blir for tett. Det råtner rett og slett fra innsiden. Med dekkbeis slipper fuktigheten ut. Fargen er en vanlig oker. Verandaen og rekkverket er ganske kronglete bygd. For å komme til alle steder, må jeg bruke både en vanlig oval pensel og en radiatorpensel. Jeg maler to strøk. For moro skyld, malte jeg begge strøka på halvparten av hverandaen. På den måten fikk jeg mulighet til å ta noen skikkelige før- og etter-bilder.

Nå er jobben gjort. Det tok tolv timer inkludert spyling, skraping og maling, tolv timer spredd utover tre uker. Det er sjelden jeg har så lite å male. Jeg har malt mye i mitt liv, og årets malesesong er på langt nær over. Det er en takknemlig jobb. Hvis man gjør skikkelig grunnarbeid før man maler, får man betalt for jobben i form av et pent resultat. Men selv om jeg synes det er moro, kan det veldig fort bli for mye. Neste år må jeg male mye mer enn jeg har gjort i år.

Jeg lurer på om jeg skal begynne å grue meg allerede nå.

2 responses to “Skal jeg begynne å grue meg alt?

  1. Så fint det ble!

Legg igjen en kommentar

