En minnestol

Vi har stort forbruk av hagemøbler her på hytta. Jeg foretrekker de hvitmalte av det gammeldagse slaget, og godtar også at jeg må skrape og male noen av dem hvert eneste år. I fjor bestemte jeg meg for at jeg skulle dekorere møblene med noen små sommersitater.

I fjor kjøpte vi som kjent et restlager med amerikanske dekkstoler. Hjemme skal de bli grønne og oransje, små fargeklatter i alt det grønne. Her ute var planen at de skulle bli hvite, som alle de andre møblene. Men så fikk Thv en ide.

At ikke du setter dem inn med benarolje, sa han, – så får de en sånn varm, fin glød. Som sagt så gjort. Jeg startet med to av dem, og glemte ikke dekorasjonen. Den første fikk et sitat av Karin Boje. Det passet fint nå på slutten av sommeren, synes jeg.

Mens jeg lette etter sitat nummer to, var hjernen min egentlig opptatt med noe helt annet. Jeg tenkte, som vanlig i disse dager, på ungdommene på Utøya. Det vil ikke slippe taket i meg, og det skal det jo heller ikke. Hver gang jeg har tiende klasse på skolen, jobber vi med Til ungdommen. Fra om med nå kommer den også til å være nært knyttet til 22.07.11.

Nå har vi fått en minnestol her på hytta. Ikke det at jeg tror vi noen gang kommer til å oppleve en 22. juli her i Norge uten at vi minnes den forferdelige dagen dette året.

En minnestol skal vi likevel ha.

6 responses to “En minnestol

  1. Fine møbler, og dere har stor terrasse? Jeg har også målt tre av stolene våre hvite i år, tre lag på hver stol, etter skraping og pussing, puh…. Har ikke kjøpt amerikanske dekkstoler enda fordi vi rett og slett ikke har terasseplasss til dem enda, men det kommer, det kommer. Vurderte kjøpe og lagre så lenge men jeg har litt lagringsproblem også. Terrassen på forsiden her skal jammen fået egetblogginnlegg etterhvert. Synd jeg ikke har før bilder men det får stå sin prøve. Fint med sitater.

    • Jepp, 9na, – vi har diger terasse. Jeg har fortsatt fem, seks, sju dekkstoler i kjelleren. Er ikke helt sikker på hvor mange. De er flatpakka og ligger i kjelleren. Men jeg mangler krakker, og tenkte meg en tur på Jula en av dagene. De har dem helt sikkert neste år også. Gleder meg til å få rapport om terassen deres.

  2. Det er en smuk ide. Nej vi vil ikke glemme de unge mennesker, som blev dræbt af en ondskabsfuld menneskehader.
    Jeg synes stolene er pæne med en varm glød i træet.

    Det første citat får mig til at sige noget om kunst og oplevelser: Det er klart at man den 7.nde sommer morgen i række står op til solskin, tørt vejr og blomster på altanen eller ved terrassen (hvis ellers nogen har husket at vande dem) så har man vænnet sig til det. På samme måde som Chopins Ballade i F-dur måske er smukkere, når det er første (eller anden … eller tredie) gang man hører den. Hvis man hører den 100 gange og på nøjagtig samme måde, så *skal* den blive kedelig.

    Det er derfor vi en gang imellem går en omvej – sådan som du kører eller går forkert og ser et af de gamle huse i byen hvor pludselig væggene er revet ned og afslører at der er et 100 år gammelt hus inden under.

    Eller hvor man går i skoven og ser, at regnen har fået mosset til at gro, så skovbunden pludselig er lysende grøn – ikke mørk, ikke vissen, men næsten selvlysende grøn. Hvis man bruger sine øjne på den måde, bliver sommeren igen lang🙂

    Det er så synd at de unge mennesker på Utøya blev dræbt i deres bedste sommer.

    • Takk for fine ord om sommeren og om det å være observant på alt det vi har rundt oss. Det hjelper jo ingen at jeg har en minnestol, – men det kan i hvert fall minne meg om denne sommeren, – som om vi noen gang kommer til å glemme den.

  3. Som Donald siger: en meget smuk ide. Minder mig lidt om bænkene – uden sammenligning iøvrigt – i de parker og dyrehaver jeg har set rundt om i verden, hvor et lille skilt minder om at nogen sad her hver dag år ud år ind. Ligesom vi mennesker er forskellige, er nogle af skiltene med de små tekster brovtende og selvpromoverende – andre igen ydmyge, poetiske eller meget bevægende.

    • Det er i og for seg en fin sammenligning,. Gowings. Jeg tenker på brostenene som er lagt ned i Berlin, disse som skal fortelle oss at nettopp her bodde en jødisk famliie, som senere ble drept av nazistene.

Legg igjen en kommentar

